söndag 19 april 2015

Årsstämma Ratos

I dagarna närvarade jag på Ratos årsstämma. Jag har aldrig tidigare deltagit på en årsstämma och jag tyckte att det var mycket givande och lärorikt. Totalt pågick stämman i ca 2 timmar och jag fann det väldigt intressant att lyssna till vad Arne Karlsson och Susanna Campbell. Jag fick en helt annan känsla för företaget jämfört med när jag suttit och läst i bolagets årsrapporter. Jag känner mig nu än mer som en långsiktig ägare än vad jag var tidigare. Det blev väldigt påtagligt när jag satt och lyssnade till VD Susanna som berättade om det gångna och det kommande verksamhetsåret att jag faktiskt är delägare i ett riktigt företag som bedriver verksamhet och tjänar pengar på riktigt.

Jag tror att det är bra att jag i så stor utsträckning det går deltar på de årsstämmor som hålls i de företag där jag är delägare. Enda nackdelen var att jag var tvungen att ta några timmar ledigt från jobbet vilket totalt ledde till ca 310 kronor i bortfall av nettolön. Tur för mig att jag kommer erhålla 650 kronor i utdelning från Ratos. Syftet med att besöka årsstämmor är ju också att lära känna bolaget bättre vilket bör leda till bättre framtida avkastning vilket så klart är mer värt än de där 310 kronorna i bortfall av inkomst.

Den årsstämma utöver Ratos som jag anmält mig till nu i vår är H&M. I övrigt kommer jag att försöka närvara vid ett större antal stämmor om ett år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar