fredag 26 maj 2017

Planerade inköp juni 2017

Med anledning av att lite väl mycket pengar spenderats har jag (vilket jag konstaterade i ett tidigare inlägg) minskat mina månadsköp från 12 000 kr per månad till 5 000 kr per månad.

Nu i maj tog jag in ett nytt bolag i portföljen, nämligen Orkla som blev ett nytt norskt innehav efter att nyheten kom att Hafslund blir utköpt.

Det blir dock inga nya bolag i portföljen denna månad. Istället blir det påfyllning i 3 befintliga innehav enligt följande:
  • H&M ca 1 000 kr.
  • Realty Income ca 2 000 kr.
  • Kopparbergs ca 2 000 kr.
H&M är ett fint bolag, Stefan Persson (en av personerna med absolut bäst insyn i bolaget) har köpt aktier för många miljarder kr, Lundaluppen fortsätter att fylla på sitt innehav och jag gör likadant. Det blir fortsatt små köp för min del, spritt över många månader.

Realty Income har kommit ner en del i pris. Det blev en snabb genomgång av bolaget i Börspodden igår, det kom inte fram någon ny information för mig där men det var ändå kul att höra vad som sades. Jag har, precis som Börspodden, noterat att både USD och aktiepriset har kommit ner något. Jag har även tidigare passat på att köpa lite aktier när kursen dalat och det blir så även denna månad. Se kursgrafen i bilden nedan.



Kopparbergs har länge varit en lysande stjärna i portföljen när det kommer till kursuppgång och utdelningstillväxt. Bolaget har tyvärr utgjort lite väl stor del i portföljen tidigare, som mest utgjorde bolaget 13 % i september 2015 men är nu nere på en nivå som motsvarar 4 % av portföljen. Dessutom har aktiekursen kommit ner något vilket gör det lämpligt att fylla på mer lite fler aktier. Visserligen har bolaget upplevt lite problem i form av valutor osv men sådana problem kommer över tid att drabba alla bolag till och från som har produktion i ett land och försäljning i ett annat. Även för Kopparbergs bjuder jag på en graf nedan där mina historiska inköp syns.



Jag förväntar mig lite utdelningar under juni månad vilka så klart kommer återinvesteras i portföljen, men det är inga gigantiska belopp det rör sig om utan det blir någon extra aktie i något av bolagen jag aviserat månadsköp i enligt ovan.

1 kommentar: