måndag 11 december 2017

Planerade inköp december 2017

I december kommer 5 000 kr att investeras i aktier samt att jag givetvis återinvesterar erhållna utdelningar.

Jag avser köpa aktier i följande bolag:

  • H&M ca 1 000 kr
  • Investor ca 1 000 kr
  • Skanska ca 1 000 kr
  • Clas Ohlson ca 2 000 kr
Motiveringar:
H&M
Jag har återigen lyssnat på följande intervju med Simon Blecher där han vid 17:30 ger sina tankar kring H&M. Jag har stor respekt för Simon och jag har stor respekt för H&M där Stefan Persson också tydligt markerat sin egen tro i bolaget genom kraftiga och stora aktieköp.

Jag har ännu inte tagit del av intervjun som Stefan enligt uppgift ska ha ställt upp på för någon vecka sedan.

(Tack till Miljonär innan 30 för påminnelse om intervjun)

Direktavkastning: 5 %

Investor
Precis som i fallet med H&M ovan så är det Simon Blecher som genom sin månadsrapport (för Carnegie Sverigefond) meddelar att han köper Investor då rabatten ökat till nära 25 % i bolaget. Jag har Investor i portföljen sedan tidigare och väljer även jag att öka lite försiktigt på denna nivå.

(Tack till Petrusko för tips om månadsrapporten för november 2017)

Direktavkastning: 2,9 %

Skanska
Ett bolag jag är positiv till sedan tidigare där jag tycker att prislappen är attraktiv, P/E kring 14 och en trevlig direktavkastning. Jag har tidigare resonerat kring hur jag tror att Skanska långsiktigt kan gynnas genom tuffare klimat på fastighetsmarknaden.

Direktavkastning: 4,6 %

Clas Ohlson
Jag har tagit del av och läst Aktieingenjörens genomgång av Clas Ohlson idag och samarbetet med MatHem. Jag tycker att analysen är ett nyktert sätt att se på affären och bolaget och jag tycker att Aktieingenjören belyser riskerna tydligt. Jag har också lyssnat på senaste "analyspodden" från dagens industri där man särskilt pekar på risken med returer av prylar/verktyg som köpts via MatHem.

Givetvis finns det stora risker i att detta samarbete inte faller väl ut men jag tror att bolaget är på rätt väg i och med detta, jag avser öka ytterligare i Clas Ohlson men kommer inte låta bolaget få någon påtaglig storlek i portföljen. Idag utgör bolaget 2 % och jag har för avsikt att öka denna portföljvikt något.

Jag själv ser det som naturligt att besöka någon av Clas Ohlsons butiker när det är något jag behöver köpa i form av enklare verktyg eller kontorsmaterial till hemmet osv. Jag nyttjar sällan bilen utan försöker transportera mig till fots eller med kollektivtrafik och då är butikerna perfekt placerade. Hemsidan gillar jag också mycket då det är lätt att ta del av recensioner (som det brukar finnas gott om). Jag tror trots allt att det finns en plats för Clas Ohlson i handeln även i framtiden.

Direktavkastning: 5,8 %

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar