måndag 2 februari 2015

Analys av Kopparbergs Bryggeri AB

Här kommer då bloggens första försök till en egen aktieanalys. Ha i åtanke när du läser min analys att jag endast är en amatör som gör detta för min egen skull, det kan finnas felaktigheter i analysen (som dessutom är genomförd utan struktur eller kriterier).


Bolaget som analyseras är Kopparbergs Bryggeri AB. På Avanzas hemsida går att läsa följande om bolaget:

Bolagets tillverkar, distribuerar och marknadsför vatten, läskedrycker, 
öl, cider, vin samt sprit. Verksamheten sker i de helägda dotterbolagen:
 Zeunerts, Banco Bryggeri, Kopparbergs Espana samt de delvis
 kontrollerade Kopparbergs Finland och Cider of Sweden.”

Om bolaget

Kopparbergs är Sveriges näst största bryggeri, grundat 1882 och beläget i Kopparberg. Aktien är noterad på Nordic growth market, en börs med färre regler än Stockholmsbörsen. Jag blir något skeptisk till att bolaget inte är noterat på Stockholmsbörsen, en i mina ögon väldigt stor nackdel.

Den ursprungliga verksamheten bestod av tillverkning av svagdricka och efter ägarbytet 1988 gick bolaget i konkurs 1993. Efter konkursen togs bolaget över av två Svenska bröder och under senare delen av 1990-talet lanserades en söt cider.

Idag ingår bryggerier så som Sofiero, Banco samt Zeunertsi bolaget. Bolaget anger att man i Sverige satsar på sina varumärken så som Kopparbergs Cider, Sofiero och Zeunerts Craft Beer men att internationell fokus ligger på Kopparbergs Cider. Just Kopparbergs cider har sedan lanseringen i Sverige varit den mest populära starkcidern i Sverige, och Kopparbergs cider säljs idag i mer än 30 länder.

Kopparbergs päroncider är inte bara deras största cidersort, utan dessutom världens mest sålda päroncider (jag har fördjupat mig i de Svenska försäljningssiffrorna längre ner i min analys).

2013 lanserades en stor nyhet för bolaget då man presenterade ett samarbete med SABMiller, världens näst största bryggerikoncern. Man uppger att SABMiller vid tidpunkten saknade den typ av söt cider som Kopparbergs blivit så stor inom. Samarbetet innebär att SABMiller är förstahandspartnern att lansera Kopparbergs cider på nya utvalda marknader.

Enligt Kopparbergs är den viktigaste exportmarknaden för cider Storbritannien och Irland.

Försäljningsstatistik Sverige

I och med att Systembolaget redovisar relativt detaljerad statistik från sin årliga försäljning går det lätt att hitta försäljningsstatistik för Kopparbergs på systembolaget i Sverige. I den statistik jag presenterar innefattar alltså inte krogar, restauranger mm.

Vi börjar med att titta på figur 1 nedan som redovisar systembolagets försäljning per de 50 största leverantörerna (samtliga varugrupper, räknat i liter. Jag har valt att redovisa de 6 största av dessa 50 leverantörer, resten av leverantörerna är i sammanhanget marginella.

Figur 1 - Marknadsandel 50 största leverantörerna, samtliga varugrupper, räknat i liter.
Som vi kan se i figur 1 ovan har Carlsberg förstaplatsen och Kopparbergs kommer på fjärde plats.År 2005 (jag har inte hittat statistik äldre än detta) låg faktiskt Kopparbergs på andra plats, men har sedan dess stadigt minskat. Vi ska dock komma ihåg att Kopparbergs fokuserar på öl och Cider, i grafen ovan finns alla varugrupper representerade. Med anledning av Kopparbergs fokus kommer jag först att titta mer i detalj på statistiken för ölförsäljningen via systembolaget och sedan mer i detalj på ciderförsäljningen.

Öl

Jag själv är en glad konsument av öl (i måttliga mängder osv). Helst inte i kopiösa mängder, men jag dricker gärna en öl till maten, en öl när jag gör en aktieanalys (kunde inte låta bli då jag blev sugen på öl av att läsa Kopparbergs årsrapporter).

I figur 2 nedan redovisas systembolagets försäljning per de 6 största leverantörerna av öl, räknat i liter.

Figur 2 - Systembolagets försäljning per de 6 största leverantörerna av öl, räknat i liter.
I figur 2 kan vi se slående likheter med figur 1. Även här återfinns Carlsberg på förstaplatsen och Kopparbergs bryggeri på en fjärdeplats (sedan ett fall från andraplatsen år 2005, precis som i figur 1). Jag får inte ut speciellt mycket mer av denna graf, mer än att Kopparbergs verkar ha en något fallande trend vad gäller denna försäljning. Vi tittar på ölförsäljningen mer i detalj i figur 3 nedan.

Figur 3 - Systembolagets försäljning per de 15 största märkena - öl
I figur 3 ser vi statistik för de 15 största ölmärkena. Bilden kan vara svår att utläsa, flera av linjerna har liknande färger, men för år 2013 följer ordningen på linjerna samma ordning som förklaringen till höger om grafen uppifrån och ned. Vi kan se att det stora "flaggskeppet" Sofiero Original totalt dominerar övriga ölmärken, men att försäljningen befinner sig i en fallande trend sedan 2010. Den ölsort som under hela sexårsperioden ligger på andra plats är Mariestad, därefter är turordningen föränderlig mellan de olika årtalen. Vi ser också att Sofiero Guld ligger i en stabilt stigande trend (en grön linje). Även Fagerhult export ingår i Kopparbergs bryggeri.

I figur 4 nedan gör vi ytterligare en djupdykning i försäljningssiffrorna för de ölmärken som ingår i Kopparbergs Bryggeri.

Figur 4 - Systembolagets försäljning för de ölmärken som ingår i Kopparbergs Bryggeri
I figur 4 ovan kan vi se de exakta försäljningssiffrorna för Kopparbergs Bryggeris ölmärken. Precis som vi konstaterade utifrån figur 3 har Sofiero Original minskat de senaste åren, men vi ser också att detta kompenseras av övriga ölmärken och att totalt sett, i antal sålda liter som marknadsandel av det totalt antal sålda liter på systembolaget ökar faktiskt Kopparbergs Bryggeri för varje år, med undantag av just 2013 där man minskat från 14,6 % till 14,51 %. Utöver dessa redovisade siffror finns det fler ölmärken så som "Mörka Småland" som ingår i Kopparbergs sortiment.

Cider

Jag är själv ingen stor konsument av Cider, jag drack cider när jag var 18 fyllda och ännu inte lärt mig dricka öl, och vad jag minns är att jag tyckte Cider var en alldeles för söt dryck för mig (drack då Somersby minns jag). Hur som helst, det är inom cider som Kopparbergs satsar, och det är till just cider jag starkast förknippar varumärket Kopparbergs, så här kommer lite försäljningsstatistik från systembolaget.

Figur 5 - Systembolagets försäljning per de 6 största leverantörerna av cider & blanddrycker, räknat i liter.
Vi kan här se att Kopparbergs befinner sig i en väldigt stabil marknadsandel, svagt stigande till och med, medan leverantörer som Krönleins (Halmstad cider päron, Cid Cactus-Lime, m.fl) och Spendrups (Briska och Gravendal) befinner sig i fallande trend och tappar hela tiden marknadsandelar. Carlsberg utgör den starkaste konkurenten med cider och blanddrycker som Somersby, Smirnof, Cube och Xide. Åbro bryggeri har cider och blanddrycker i form av Rekorderlig. Vi gör en djupdykning även inom cider & blanddryck och tittar på mer specifika siffror för varje respektive märke.

Figur 6 - Systembolagets försäljning per de 15 största märkena - cider & blanddryck

I figur 6 ovan ser vi att Kopparbergs Bryggeri dominerar totalt med sin Cider Svensk Guld Päron, precis som man gör med Sofiero Original bland ölsorterna. På en stabil (än så länge) andraplats ligger Rekorderlig Skogsbär, men vi kan också se att Kopparbergs Svensk Guld Äpple knappar in och redan har passerat Smirnof Ice. Vidare ser vi att olika cidersorter är i stark rörelse i listan, bland annat Rekorderlig Skogsbär och Rekorderlig Päron  ökar starkt. Det kan vara lite svårt att läsa av grafen då flera linjer har liknande färg, men linjerna för år 2013 följer samma inbördes ordning som förklaringslistan ute till höger, på så sätt kan man med säkerhet avläsa vilken dryck som motsvaras av vilken linje. En annan intressant sak som visar sig i grafen är att 5 av de 15 bäst säljande cider & blanddryckerna inte fanns år 2009, utan har lanserats efter det, det är alltså en bransch under utveckling. Trots detta innehar Kopparbergs päroncider en relativt oförändrad försäljningsvolym, uppstickarna stjäl alltså inte konsumtion av just Kopparbergs päroncider. Däremot minskar marknadsandelen för just Kopparbergs päroncider då den totala försäljningsvolymen för de 15 märkena ovan var 8 070 000 liter år 2008 (då fanns bara 10 av märkena med på topp 15), 9 935 000 liter år 2011 (då fanns alla 15 sorter representerade), 10 642 000 liter år 2013. Av dessa försäljningssiffror utgjorde Kopparbergs päroncider 21 % år 2008, 19 % år 2011 och 17 % år 2013. Stadigt sjunkande marknadsandel för just specifikt Kopparbergs päroncider.

Bolaget

Nog om dryckerna och försäljningsstatistik, nu ska vi lite noggrannare kika på bolagets redovisade siffror (från resultat och balansrapporter). Jag har sammanställt bolagets siffror i ett antal diagram. Vissa av diagrammen innehåller två vertikala axlar (två Y-axlar) och då läses de streckade linjerna av på axeln till höger, och de heldragna linjerna på axeln till vänster.

Figur 7 - Finansiell data

I figur 7 ovan ser vi en sammanställning av nettoomsättning, resultat efter finansiella poster, rörelseresultat, årets resultat samt rörelsemarginalen. Rörelsemarginalen läses av på den högra axeln, övriga på den vänstra. Vi kan se att alla linjer pekar åt rätt håll. På 11 år har nettoomsättningen ökat med 177 %. Vi kan också se att rörelsemarginalen ligger och pendlar kring 8 % de senaste 3 åren, istället för att pendla omkring 4 % vilket den gjorde mellan åren 2004 till 2009.

Anledningen till att jag presenterar nettoomsättning är att Kopparbergs även redovisar omsättning inklusive alkoholskatt, något som jag vill bortse ifrån i min analys.

För att bättre kunna se vad som har hänt med resultaten tar jag i figur 8 nedan bort nettoomsättningen.

Figur 8 - Finansiell data

Vad som då i figur 8 tydligare framträder är att även resultatet stigit kraftigt sedan 2008. Vinsten (årets resultat för varje år) har ökat med 499 % från år 2004 till år 2013.

Vi går vidare och tittar på balansrapporten vid varje årsskifte för att få en uppfattning om hur skulderna, det egna kapitalet och omsättningstillgångarna har utvecklats. I samma figur (figur 9 nedan) redovisas soliditeten och avkastningen på det egna kapitalet.

Figur 9 - Skulder, eget kapital och omsättningstillgångar

Vad vi då kan se är att de kortfristiga skulderna ökat successivt medan de långfristiga skulderna legat relativt lågt under hela perioden. Här är mina kunskaper begränsade, jag vet inte med säkerhet varför de kortfristiga skulderna ökat så kraftigt, eller varför företaget valt att göra så. Vad jag tror att detta innebär är att Kopparbergs har någon form av leverantörskrediter, exempelvis för råvaror som man får levererade till sina bryggerier. Råvarorna omvandlas sedan till öl eller cider vilka säljs och på så sätt omsätts till pengar och de kortfristiga skulderna kan betalas med ett överskott (jag har sneglat lite på Lundaluppen för att komma fram till detta). Lundaluppen ställer i sina analyser krav på att omsättningstillgångarna ska vara minst dubbelt så stora som de kortfristiga skulderna och minst lika stort som de kortfristiga och de långfristiga skulderna tillsammans. Detta krav uppfylls inte av Kopparbergs, men av tidigare förklarad hypotes kring de kortfristiga skulderna kan det ändå bli så att jag inte ser det som ett problem (men jag ska erkänna att jag inte har en aning om huruvida skulderna kan bli ett problem eller inte).

För att sätta avkastningen på det egna kapitalet i relation till det egna kapitalet på ett tydligare sätt presenterar jag figur 10 nedan.

Figur 10 - Eget kapital i relation till årets resultat

Vi går nu vidare till utdelningarna. Utdelningarna har varit kraftigt stigande med undantag för år 2006 där jag inte har kunnat hitta någon information alls kring någon utdelning. I och med detta har jag fått göra antagandet att det inte skedde någon utdelning under år 2006. Av vilken anledning detta beslut togs vet jag inte, jag har inte kunnat hitta någon information angående detta. I figur 11 nedan redovisar jag utdelningen per aktie samt utdelning som andel av respektive års vinst. (Efter det att jag genomförde denna analys, men innan jag publicerade den, dök Kopparbergs upp på börsdata.se, och kan där se att  utdelningen per aktie var 0,25 kronor per aktie år 2006. Varför jag själv inte kom fram till detta vet jag inte, men vänligen notera att det finns ett fel i min graf nedan, utdelningen år 2006 ska vara 0,25 kronor per aktie.

Figur 11 - Utdelning per aktie samt utdelningsandelen av vinsten
Som vi kan se i figur 11 pendlar utdelningsandelen kring 50 % av varje års resultat.

Hur ser då nettoomsättningen ut per region? En av de mest spännande frågorna då bolaget just nu satsar väldigt mycket på sin cider internationellt och dessutom ingått avtal med SABMiller.

Figur 12 - Nettoomsättning per region

Vi kan se i figur 12 ovan att det inte händer så mycket med nettoomsättningen i Sverige under den valda tidsperioden, det pendlar kring mellan 500 MSEK. Däremot har nettoomsättningen tagit rejäl fart in EU där kurvan pekar stabilt uppåt, omsättningsökningen har varit otroliga 664 % under de senaste 9 åren. I övriga världen har omsättningsökningen ännu inte varit lika påtaglig, förhoppningsvis finns det mycket tillväxt inom just regionen "övriga världen" i framtiden. Ökningen de senaste 9 åren har för övriga världen varit 1100 %, vilket så klart är fantastiskt, men i absoluta tal relativt omsättningen i EU bleknar siffrorna för övriga världen. I årsredovisningen från 2013 nämner VDn att marknaderna Australien, Nya Zeeland och Spanien är på frammarsch.

Figur 13 nedan tog jag fram på skoj, en redovisning av antalet delägare i Kopparbergs. Några slutsatser dras inte från denna figur.

Figur 13 - Antalet ägare i Kopparbergs


En studie av Kopparbergs försäljningsvaror.

Jag har faktiskt inte druckit en enda av Kopparbers öl- eller cidersorter (jag har nog smakat någon Kopparbergs Cider för länge sedan, men det är inget jag minns, och det man inte minns har inte hänt...), så jag kände att i och med denna analys är det nog dags att jag faktiskt testar att konsumera de olika dryckerna. Därför tog jag mig en tur till Systembolaget (jag fick faktiskt besöka flera olika butiker för att hitta vad jag sökte) och köpte inte mindre än 4 öl och 4 cider från Kopparbergs, samt 3 cider från konkurrenter för att genomföra ett eget test.

Jag är absolut ingen kännare för vare sig öl eller för cider, så det var med en tveksam inställning jag påbörjade detta test.

Öltestet

I figur 14 nedan ser vi de 4 ölsorterna.

Figur 14 - 4 ölsorter från Kopparbergs.


De öl jag köpt och testat är (från vänster till höger i figur 14 ovan):
  • Sofiero Original 5.2
  • Höga Kusten 5.3
  • Zeunerts Original 5.3 %
  • Swedish Elkbrew 7.5 %
Jag kan efter att ha smakat de olika ölsorterna konstatera att ingen av dem direkt tilltalar mig. Den av dessa ölsorter som jag tyckte bäst om var Zeunerts Original. Jag förde inga direkta anteckningar under mitt öl-test, men konstaterar att jag nog inte kommer att konsumera någon öl från Kopparbergs.

Cider- & Blanddryckstestet

I figur 15 nedan ser vi de 7 olika cidersorterna som jag testade (vid ett annat tillfälle än då jag testade de 4 ölsorterna).

Figur 15 - De 7 olika cider jag testade.

De Cider jag testat och köpt är (från vänster till höger i figur 15 ovan):

  • Kopparbergs Svensk Guld Päron 7,0 %
  • Kopparbergs Päron 4,5 %
  • Kopparbergs Svensk Guld Äpple 7.0 %
  • Kopparbergs Naked Apple Äkta Torr 4,5 %
  • Rekorderlig Päron 4.5 %
  • Rekorderlig Skogsbär 4,5 %
  • Cid Cactus-Lime 4,5 %
Bedömning

I och med att det är inom Cider som Kopparbergs satsar och att det är just cider man förknippar med Kopparbergs genomförde jag denna ciderprovning något mer seriöst än vad jag gjorde min ölprovning.

Kopparbergs Svensk Guld Päron 7.0 %:
Päroncider, ingredienser: Kolsyrat vatten, fermenterade päron, päronjuice, socker, aromämnen, syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat) antioxidationsmedel (E224/sulfit). Bäst före 14 juni 2016. Tillverkad: 16 december 2014. Köpt och smakad: 17 januari 2015.
Doft: Påtagligt av päron, mer påtaglig än Kopparbergs Päron 4,5 %.
Smak: En viss sötma, ungefär samma smak som Kopparbergs päron 4,5 %. 
Eftersmak: En stor besvikelse jämfört med Kopparbergs Päron 4,5 % som har mycket bra eftersmak. En viss smak av "kemikalie".
Av mig rankad: 2

Kopparbergs Päron 4,5 %:
Päroncider, ingredienser: Kolsyrat vatten, fermenterade päron, päronjuice, socker, aromämnen, syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat), antioxidationsmedel (E224/sulfit). Bäst före 14 juni 2016. Tillverkad 04 november 2014. Köpt och smakad: 17 januari 2015.
Doft: Tydlig doft av päron.
Smak: Mycket behaglig, balanserad päronsmak.
Eftersmak: Söt och väl avrundad, gör att man blir sugen på en klunk till.
Av mig rankad: 1

Kopparbergs Svensk Guld Äpple 7.0 %
Äpplecider, ingredienser: kolsyrat vatten, fermenterade äpplen, äpplejuice, socker, aromämnen, syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat), antioxidationsmedel (E224/sulfit). Bäst före: 14 juni 2015. Tillverkad: 16 december 2014. Köpt och smakad: 17 januari 2015.
Doft: Mycket trevlig söt doft, jag blir sugen på att dricka, kan ana en viss kemikaliedoft, doftar inte så mycket äpple.
Smak: Trevlig men något för torr för mig, inte alls påtaglig smak av äpple men den finns där.
Eftersmak: Eftersmaken är något av en besvikelse efter att ha druckit Kopparbergs Päron 4,5 %.
Av mig rankad: 3

Kopparbergs Naked Apple Äkta Torr 4,5 %
Äpplecider, ingredienser: inte på svenska, men ser ut att vara följande: kolsyrat vatten, fermenterade äpplen, äpplejuice, socker, aromämnen, syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat), antioxidationsmedel (E224/sulfit). Bäst före 29 april 2016. Tillverkad: 31 oktober 2014. Köpt och smakad: 17 januari 2015.
Doft: Doftar "Cider", känner dock inget doft av äpple, ingen kemikalie i doften. Doftar mer äpple efter att jag smakat den.
Smak: Mycket mer påtaglig kolsyra än någon av de andra. När man låter den "rinna runt" i munnen lever den verkligen upp till "torr". Inte direkt någon törstsläckare eller något jag skulle längta efter en varm sommardag.
Eftersmak: Torrheten lever kvar i munnen ett tag.
Av mig rankad: 6

Rekorderlig Päron 4.5 %
Ingredienser: Vatten, päron- och äpplevin, socker, kolsyra, aromämnen, syra: citronsyra, surhetsreglerande medel: natriumcitrat, färgämne: sokcerkulör, konserveringsmedel: kaliumsorbat, svaveldioxid. Bäst före: 14 juni 2015. Köpt och smakad: 17 januari 2015.
Doft: "Annorlunda" jämfört med de båda Kopparbergs Päron, mer "ciderdoft" än de båda Kopparbergs men ingen märkbar pärondoft.
Smak: Viss sötma, något konstig smak, inte så mycket päron.
Eftersmak: Eftersmaken lyser med sin frånvaro.
Av mig rankad: 4

Rekorderlig Skogsbär 4,5 %

Ingredienser: Kolsyrat vatten, päron- och äpplevin, socker, aromämnen, syra: citronsyra, surhetsreglerande medel: natriumcitrat, färgämnen: sokcerkulör, antocyaner, konserveringsmedel: kaliumsorbat, svaveldioxid. Bäst före: 04 april 2016. Köpt och smakad: 17 januari 2015.
Doft: Mycket trevlig doft, doftar verkligen skog och bär.
Smak: Smaken är för mig "typisk cidersmak".
Eftersmak: Även här är eftersmaken en besvikelse. Mycket söt och full med kemikalie, jag blir inte lockad att dricka mer av den.
Av mig rankad: 7

Cid Cactus-Lime 4,5 %

Ingredienser: Kolsyrat vatten, äppelvin, socker, arom, syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat, svaveldioxid), färg (sockerkulör, patentblått V). Bäst före 08 december 2015. Köpt och smakad: 17 januari 2015.

Doft: Den doftar mer påtagligt än vad den smakar, doften påminner starkt om godis.
Smak: Helt ok, en viss sötma. Inte mycket kolsyra.
Eftersmak: Behaglig och söt eftersmak.
Av mig rankad: 5

Inte direkt någon av dessa cider var någon direkt törstsläckare. Jag var törstig efter att ha smakat dem alla (det kanske är bra ur försäljningssynpunkt?). Det finns en påtaglig känsla av kemikalier, jag vet inte varför jag upplever det så eller varför jag väljer att använda just ordet "kemikalier". Det är dock med glädje som jag anser att Kopparbergs Cider står sig stark i konkurrensen.

Jag blev inte direkt lockad av att börja dricka cider efter detta genomförda test. Jag får helt enkelt inse att jag inte direkt är någon ciderperson. Jag kan också konstatera att jag inte alls känner alkoholsmaken i någon av dessa ciderdrycker, och alla (utom möjligtvis "Äkta Torr") går att dricka med lätthet. Så om man inte gillar öl eller smaken av alkohol, men gärna vill uppnå berusning så funkar dessa drycker riktigt fint! Att storsäljaren Kopparbergs Svensk Guld Päron har en alkoholhalt på hela 7 % (!) ger bra effekt (känner i alla fall jag efter att ha suttit och sörplat cider nu i en kvart, jag kan dock förtydliga att jag drack långt ifrån allt, burkarna var fortfarande tunga när jag druckit klart).

Fotnot: Jag är såklart 20 år fyllda och har själv inhandlat min cider. Jag vill inte uppmana någon till alkoholkonsumtion, betrakta mitt test som genomfört endast i vetenskapligt och ekonomiskt (!) syfte.

Slutsats

Vad blir då slutsatsen av denna fantastiskt brokiga och ostrukturerade aktieanalys som jag genomfört (som dessutom är den första riktiga analysen som jag genomför och dokumenterar)?

Bolaget har en fantastisk tillväxt både när man ser till Nettoomsättning, varje års resultat, avkastning på eget kapital och dessutom på utdelningen.

Ett stort fokus i denna analys har legat på just den svenska marknaden, men det är utomlands som den förväntade tillväxten finns. Några detaljerade internationella försäljningssiffror har jag inte hittat, kanske hade sådan information funnits om bolaget istället varit noterat på small cap?

En i mina ögon stor nackdel är också att bolaget inte har en enda kvinna i styrelsen, personligen hade jag själv som potentiell investerare gärna sett en mer jämställd styrelse.

Slutsatsen är att det finns brister i företaget, noteringen på NGM är i mina ögon den största nackdelen tillsammans med att jag inte hittar någon bra information kring hur stor del styrelse och VD äger i företaget. Jag hade gärna velat se en tydlig redovisning över de största ägarna, är det någon som vet var jag kan hitta sådan info?

Resultatet av denna analys är att jag nu blivit delägare i Kopparbergs bryggeri. Jag köpte 33 aktier till kursen 81,5 SEK 2015-01-27. Vad som är intressant att studera är den låga omsättningen i detta värdepapper. När mitt köp gick igenom klockan 09:47 var det dagens tredje affär i aktien, och jag stod för 33 av totalt 253 aktier, aktien är således att betrakta som illikvid enligt mig.

Se figur 16 nedan, en "print screen" från mitt köp.

Figur 16 - Mitt köp av 33 aktier

Etik angående delägande i ett bryggeri

Alkoholberoende och alkoholmissbruk är allvarliga problem som finns representerade i all världens länder. Även i Sverige där vi har en hög alkoholskatt och ett alkoholmonopol förekommer missbruk och beroende. Som en följd av alkoholmissbruk och okontrollerad alkoholkonsumtion följer också problem som misshandel, våldtäkter, dödsfall mm, bland annat blir många barn vars föräldrar konsumerar överdrivet med alkohol ofta lidande. Med anledning av detta har jag utvärderat huruvida jag själv tycker att det är ok att vara delägare i ett företag som säljer produkter som kan leda till sådana problem. Efter en stunds tvekande kom jag fram till en kompromiss, att jag ska låta en del av det kassaflöde (alltså utdelningar från bolaget) gå till förebyggande av alkoholmissbruk. Exakt hur stor del återstår att besluta, men jag kan tänka mig att låta 5 - 10 % av utdelningarna gå till förebyggande verksamhet från och med att utdelningarna från bryggerier som jag är delägare i överstiger 1000 SEK på årsbasis. Exakt hur jag ska genomföra detta eller vilken verksamhet man kan stödja återstår att ta beslut om.

Mitt köp av 33 aktier kommer att resultera i en utdelning om 63 kronor år 2015 om utdelningen även i år blir 1,9 kronor, alltså inga gigantiska summor.

Jag räknar med att någon eller några fler gånger under året köpa aktier i Kopparbergs. Jag känner mig inte bekväm med att låta bolaget utgöra för stor del av min portfölj, men jag ser potential till en kommande tillväxt av bolagets dryckesförsäljning internationellt. På mitt köp erhåller jag en direktavkastning på 2,3 % om befintlig utdelning på 1,9 kronor per aktie består.

Några avslutande ord

Som ni märker är det en glad amatör som ligger bakom denna analys. Lite inte på mina siffror, mitt omdöme eller min slutsats, allt kan vara fel. Det enda ni kan lita på är att jag när denna analys skrivs äger 33 aktier i bolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar