fredag 13 februari 2015

Svårt att bestämma mig

Det är väldigt mycket aktier jag vill köpa, och jag är sugen på att köpa allt med en gång!

Jag upplever att bloggen fyller en viktig funktion för mig då jag har möjlighet att strukturera mina tankar och planera mina affärer. Jag är glad att jag definierat för hur mycket pengar jag ska köpa aktier för varje månad och jag är glad att jag satt upp en (om än något grovhuggen) plan för hur jag ska balansera min portfölj mellan olika bolag och valutor.

Jag vill verkligen öka mitt innehav både i Vardia och i Protector, framför allt då jag bland annat följer Ägamintid och Aktiefokus som tror väldigt mycket på dessa bolag. Jag kommer dock inte att öka något mer i dessa bolag för tillfället. Jag ser också hur aktiekurserna stiger något helt fantastiskt, i skrivande stund ligger jag 56 % plus i Protector (givetvis ren tur då jag själv inte hittat bolaget). Jag har för avsikt att vara en långsiktig ägare i bolaget och har framför allt köpt aktierna för att ta del av framtida utdelningar, jag är alltså inte ute efter en maximerad aktiekurs och jag hoppas verkligen inte att bolaget blir uppköpt. Om bolaget visar sig stabilt och dessutom har förmågan att upprätthålla utdelningen är det mycket möjligt med framtida investeringar i bolaget, först måste jag få ner bolagets andel av min totala portfölj, för att inte ta för stor risk i ett och samma bolag, framför allt inte när jag inte har full koll på hur verksamheten bedrivs.

Jag vill också köpa aktier i bolag som exponerar mig mot bygg- och fastighetsbranschen. Jag funderar på JM, SKANSKA, Castellum eller motsvarande. I och med att jag själv inte äger mitt eget boende har jag ingen som helst exponering mot fastigheter och jag vill exponera mig "lagom", alltså utan att belåna mig kraftigt och köpa min egen fastighet/bostadsrätt. Jag kommer troligtvis inte att kasta mig in i några av dessa bolag ännu, men vem vet, kanske blir det något köp senare under året?

Sampo är ett bolag som jag gärna vill ta in i portföljen. Lundaluppen hade bolaget i sin portfölj när han fortfarande bloggade, och jag tror att han fortfarande har bolaget kvar i portföljen. Sampo bjuder på en direktavkastning som i dagsläget ligger på 4,5 %, något jag känner mig bekväm med. Jag har ingen uppfattning om värderingen om bolaget, och jag har inte stenkoll på hur verksamheten är uppbyggd och vilka risker jag kommer att exponera mig för som aktieägare i bolaget. Som delägare tar man bland annat del av försäkringsverksamheten (bland annat försäkringsbolaget if), bankverksamhet (Nordea) samt den förvaltningsportfölj (?) som försäkringsbolag brukar ha. Jag har som sagt dålig koll på bolaget, så jag behöver läsa in mig en del på det innan jag köper. Genom att köpa Sampo får jag också exponering mot valutan Euro, något jag välkomnar in i portföljen.

Jag är lite sugen på att köpa svenska investmentbolag. Jag äger redan Ratos men tar gärna in Investor, Lundbergsföretagen och/eller Latour i portföljen. Jag har inte gjort någon vidare analys av dessa bolag, det är något jag får kika mer på inför ett eventuellt köp. Fördelen är att jag genom att köpa aktier i ett och samma bolag får en exponering mot ett antal olika bolag. Dessutom utgör investmentbolaget en stark ägare vilket ger goda förutsättningar för att de bolag man äger styrs på ett bra sätt. Jag har ett stort förtroende för Fredrik Lundberg, kanske det kan vara en idé att läsa in mig mer där? Direktavkastningen blir låg, men jag får ta del av de stora värden som finns i bolaget, och Fredrik är mycket defensiv vilket passar mig bra.

Jag är sugen på att köpa aktier direkt i någon av de stora svenska bankerna. Huruvida det blir Handelsbanken, Swedbank, Nordea eller SEB har jag ingen koll på i dagsläget. Om jag köper aktier i Sampo kan det kanske vara lämpligt att inte köpa aktier direkt i Nordea då jag redan har exponering mot dem. Jag vet att Lundaluppen skrev mycket om Handelsbanken, ett av hans favoritföretag, kanske jag vågar mig på att köpa lite aktier i Handelsbanken utan att göra någon egen analys av bolaget? Jag köper också gärna aktier i Avanza, men då inväntar jag nog att börsen hinner krascha ordentligt innan jag köper, Avanza brukade alltid vara dyrast på Lundaluppens bevakningslista.

Kopparbergs. Mitt senaste inköp som jag är sugen på att öka mer i. I och med att jag köper aktier för en relativt liten summa varje månad och att jag dessutom låter en del av denna summa gå till regelbundna inköp i HM blir varje månads köp relativt litet. Jag tror så klart på Kopparbergs i och med att jag så sent som för ca 3 veckor sedan köpte in mig i bolaget och jag tror att jag kommer köpa aktier i Kopparbergs vid fler tillfällen under året som kommer. Kanske att jag köper Kopparbergs och ett annat bolag samtidigt nu i februari, jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Att dela upp månadens inköp mellan flera olika bolag innebär att jag kommer att kunna sprida ut inköpen i varje respektive bolag över en längre tid, vilket minskar risken att jag köper in alla aktier i ett bolag på en börstopp.

Det finns ett flertal bolag till som jag gärna tar in i portföljen, men inte som ligger lika nära till hands som de jag skrivit om i detta inlägg. Jag ska fundera vidare på hur månadens inköp kommer att se ut, och huruvida det blir köp av en eller två bolag (utöver mina köp i HM).

En tanke som också slagit mig är att växla en del av innehavet i Spiltan räntefond mot Ratos preferensaktie. Säga vad man vill om bolaget, dess verksamhet och dess framtidsutsikter, men jag litar verkligen på bolaget och dess huvudägare, och jag tror starkt på att bolaget inte kommer att ställa in sina utbetalningar till ägarna av preferensaktierna. Detta kan alltså vara ett sätt för mig att växla upp risken på ett lite mer kontrollerat sätt. Om jag väljer att göra detta kommer jag att först skriva en mer utförlig analys om det här på bloggen innan jag genomför försäljningen och köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar