måndag 2 mars 2015

Månadsrapport februari 2015

Dags att presentera månadsrapporten för februari.

Vad som har hänt i februari är att jag har följt min plan med att köpa en aktie i HM varje vecka, samt att jag gjort två mindre inköp, ett i Kopparbergs och ett i Sampo. Annars har ju börsen gått relativt starkt under februari vilket märks i min portfölj.

En viktig händelse för portföljen har varit Kopparbergs som lämnade ett fint årsbokslut, jag ser fram emot årsrapporten.

Här kommer en presentation av hur portföljen såg ut 2015-02-28. Jag testar nu ett nytt sätt att presentera min portfölj, förhoppningen är att det ska vara lättare att få en överblick över innehaven samt se utvecklingen över tid. Jag har valt att göra detta med lite grafer.






Vissa av linjerna kan vara lite spretiga och jag har inte orkat ändra alla färger på linjerna för att på ett lätt sätt kunna skilja innehaven från varandra ännu. Portföljen är dock ung och nya inköp kan lätt påverka bolagets andel i portföljen. På lite sikt tror jag att de olika diagrammen kommer att bli mer lättlästa.

Vad vi kan se är att jag hunnit få årets första utdelning nu i februari, fantastiska 84 kronor från Deere.

Det totala portföljvärdet har nu ökat från 121 230 till 135 663 kronor. En ökning med 14433 kronor. Nysparandet har så klart stor inverkan med tanke på portföljens storlek.

Att jag köpte Sampo innebär att jag fått in lite exponering mot Euro i min portfölj, dock med blygsamma 1 %.

Vi kan också se att Ratos preferensaktie har letat sig in i portföljen. Jag kommer att beskriva mina tankar mer i ett kommande inlägg. Jag har inte haft så mycket tid för att skriva den sista tiden, så jag har inte hunnit med att presentera mina tankar här på bloggen i god tid före mina köp, något som annars är tanken med bloggen för att jag ska ha möjlighet att kunna reflektera över mina beslut innan jag faktiskt genomför dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar