lördag 7 mars 2015

12 månaders rullande utdelning + tankar kring Vardia & Protector

Jag köpte 190 aktier i Vardia Insurance Group för totalt 5214 kronor den 29 december 2014. Den 2 mars 2015 sålde jag aktierna för totalt 2454 kronor, då kursen kraschat med 53 %. Vad som hänt var att bolaget inte släppte sitt bokslut torsdagen 26 februari och i samband med detta handelsstoppade aktien. Jag har läst lite kring vad som hänt och revisorn kom med nya besked för hur kostnader ska bokföras, vilket nu har lett till en nyemission.

Jag är inte beredd att stå med som ägare i ett sådant bolag, och jag kommer inte att vara med och lägga in nya pengar i en nyemission utan valde att sälja av hela innehavet och istället placera pengarna i bolag som genererar en vinst.

Hur resonerar jag då kring Protector Forsikring? Jag köpte 200 aktier den 18 december 2014 för 7311 kronor och de aktierna är idag värda fantastiska 13 391 kronor, en uppgång på 83 % som resulterat i en avkastning på lite drygt 6000 kronor. Protector genererar en vinst och delar ut pengar, men föreligger motsvarande risker även i detta bolag jämfört med vad som inträffade i Vardia? Jag har inte kompetens eller kunskap nog att avgöra detta, är det i sådana fall rimligt att jag stannar kvar som ägare i Protector sett till hur fel det gick i Vardia? Kan det finnas fler dolda risker som ännu inte uppdagats? Jag vet inte ens om jag kan jämföra Vardia med Protector, även detta är kanske en indikator på att jag inte bör stanna kvar som ägare i Protector. Om jag väljer att sälja aktierna i Protector, vilket bolag ska jag då placera pengarna i? Kanske är det läge för ett större köp i Sampo?

Om jag ska se till direktavkastningen här och nu ligger den på 3,28 % i Protector och direktavkastningen i Sampo är exempelvis 4,29 % idag. Frågan är ju då hur utdelningstillväxten ser ut över tid i dessa båda bolag. Sett till de senaste 5 åren har Sampos utdelning ökat från 1.15 EUR per aktie till 1.95 EUR per aktie, en ökning med 70 %. För protector har utdelningen ökat med ca 17 %, men till detta tillkommer att utdelningen helt ställdes in år 2011.

Jag har dålig koll på hur jag själv ska bedöma tryggheten i att äga Protector, men jag kan konstatera att största ägare är en fond som äger 7,9 % av bolaget (enligt årsrapporten för 2013), något som jag inte bedömer som en styrka.

För Sampo har jag följande analys från Lundaluppen i ryggen, och följande analys från analysakademin något som gör att jag känner mig mer trygg med att äga Sampo. Prissättningen på Sampoaktien går ju att diskutera, men min avsikt med ägandet är att köpa aktier över lång tid och äga bolaget under ännu längre tid.

Mina tankar just nu är att sälja av hela innehavet i Protector direkt på måndag och istället köpa aktier i Sampo för det frigjorda kapitalet. Huruvida jag dessutom köper aktier i Sampo för pengarna erhållna från försäljningen i Vardia har jag ännu inte bestämt mig för, jag tror att jag håller på de pengarna till slutet av månaden och tar beslutet då, jag funderar på att köpa HM för de pengarna för att stärka HMs andel i portföljen.

Jag vill också poängtera att jag inte säljer av Protector för att kvitta vinsten där mot förlusten i Vardia, det är nämligen inte så jag resonerar. Jag försöker att inte dela upp pengarna i ett innehav i en summa som jag köpt aktien för och en summa som jag erhållit som vinst, båda dessa summor tillsammans är mina pengar och det spelar ju ingen roll för mig vad som är vinst eller inte, varje krona räknas och jag kan inte dela upp pengarna mentalt i "olika högar". I och med att jag dessutom äger dessa innehav i ett ISK blir det heller inga skattemässiga effekter av att försöka kvitta på olika sätt.

Den verkliga anledningen till denna omfördelning med två försäljningar och ett köp på kort tid är alltså att jag inte längre har något förtroende för bolaget Vardia och inte känner mig säker på att Protector kommer att vara en bra investering på 10 års sikt. Om jag istället köper aktier i Sampo skulle jag känna mig helt trygg om börsen var stängd i 10 år och jag tvingades behålla aktierna under denna tid vad som än händer. (Ett resonemang som jag tror är bra att testa på sina innehav, känner man sig trygg med att inte kunna sälja aktierna kommande 10 åren är det troligtvis ett bra innehav).

Vad gäller mina utdelningar så har jag ju köpt lite bolag varje månad, något jag kommer att fortsätta att göra. Varje nytt köp av aktier kommer att resultera i högre utdelningar framöver. I januari låg min rullande 12 månaders utdelning på 1862 kronor, efter inköpen som skett i februari och efter de utdelningshöjningar som meddelats från bolagen kommer min utdelning under kommande 12 månader nu att vara 2225 kronor, en ökning med 19,5 %. Det är så klart lätt att höja utdelningen procentuellt sett då portföljen fortfarande är så pass liten, dessutom dopat av att bolagen höjer utdelningen nu på våren samt valutaeffekter.

Jag ska försöka redovisa utvecklingen av utdelningsprognoserna i mina månadsrapporter framöver också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar