lördag 14 mars 2015

Räkneövning/prognos för ekonomiskt oberoende

Jag har ägnat mig åt en liten räkneövning med hjälp av excelfilen "Framtida utdelningar" som finns att tillgå hos bloggaren 4020.

Med hjälp av detta exceldokument kan man på ett relativt enkelt sätt beräkna hur stora framtida utdelningar en aktieportfölj kommer att generera.

Jag har utgått ifrån följande antaganden:

  • Att min befintliga portfölj är värd 66 000 kronor.
  • Mina månatliga insättningar till aktier kommer att vara 8000 kronor.
  • Skatt på erhållna utdelningar är 30 %.
  • Jag återinvesterar 100 % av utdelningarna.
  • Årlig utdelningstillväxt är 10 %.
Värdet på den befintliga portföljen motsvarar summan av min portfölj som i dagsläget är investerade i aktier. Utöver denna summa tillkommer 70 000 kronor som jag har investerat i räntor. Alltså ett defensivt antagande.

Mina månatliga insättningar till aktier motsvarar den summa som jag idag faktiskt för över till aktieköp varje månad. I dagsläget (då jag finner börsen något högt värderad) är det bara 4000 kronor som jag köper aktier för varje månad, resten av summan kommer jag att köpa aktier för i framtiden.

Att skatten skulle vara 30 % på utdelningarna är också ett defensivt antagande då jag idag har hela portföljen i en ISK.

Jag har för avsikt att återinvestera 100 % av erhållna utdelningar.

Att den årliga utdelningstillväxten är 10 % är baserat på den historiska genomsnittliga tillväxten i utdelningar enligt bloggaren 4020.

Jag har sedan utgått från två olika direktavkastningar på min portfölj enligt följande antaganden:

Den första direktavkastningen utgår ifrån att hela portföljen utgörs av HM, med den nu gällande direktavkastningen (2,88 %).

Den andra direktavkastningen utgår ifrån att hela portföljen utgörs av Sampo, med den nu gällande direktavkastningen (4,15 %).

Under de senaste 12 månaderna har jag totalt spenderat 223 000 kronor. Denna summa är något konservativ då den innefattar en flytt, samt för mig stora inköp av nya kläder (då jag slutade studera och började jobba krävdes en ny garderob) samt en alldeles för dyr semester. Med summan 223 000 per år anser jag att jag kan leva mycket gott utan att behöva snåla in på något. Det år mina utdelningar uppgår till 319 000 kronor (då blir det kvar 223 000 kronor efter 30 % skatt) kan jag anse mig själv som ekonomiskt oberoende enligt nuvarande levnadsstandard och livssituation.

Beräkning 1 (med direktavkastning 2,88 %) medför att jag blir ekonomiskt oberoende om 26 år, alltså år 2041. Då kommer jag att vara mellan 50 och 60 år gammal.

Beräkning 2 (med direktavkastning 4,15 %) medför att jag blir ekonomiskt oberoende om 23 år, alltså år 2038.

Om jag avslutar med att vrida upp siffrorna lite enligt följande:

  • Befintlig portfölj uppgår till 136 000 kronor
  • Skatten på utdelningar är 5,7 % (baserat på egna uträkningar där skatten på ISK är 0,27 %).
  • Övriga antaganden enligt de första beräkningarna.
  • Genomsnittlig direktavkastning uppgår till 5 %.
Med dessa ingångsvärden blir jag ekonomiskt oberoende om 16 år, alltså år 2031. Om jag väljer att justera upp skatten till 15 % istället landar resultatet på 18 år, alltså år 2033.

Resultatet av dessa beräkningar är att det i dagsläget är väldigt fördelaktigt att ha placeringarna i ett ISK istället för en traditionellt aktie- och fondkonto. Jag kan också konstatera att jag borde investera 100 % av mitt kapital (som är avsett för aktieinvesteringar) omgående, och till en direktavkastning som är så hög som möjligt (i bolag som jag bedömer kunna bibehålla utdelningarna under överskådlig framtid).

Kanske har det smugit sig in något slarvfel i mina beräkningar, som gör att jag erhåller felaktiga resultat. Vad jag vet med säkerhet är att mitt liv och min livssituation kommer att hinna ändras väldigt mycket i framtiden, ökade kostnader till följd av att jag skaffar familj, köper fastighet etc, kanske blir jag av med jobbet eller får ett jobb med lägre lön vilket medför att jag inte kan upprätthålla summan jag investerar för varje månad? Kanske får vi ökat skattetryck i framtiden vilket medför att jag inte har möjlighet att avsätta lika stor summa till aktier? Kanske sjunker inte börsen så som jag hoppas vilket leder till att jag under allt längre tid bara köper för 4000 kronor i månaden och står utanför börsen med en växande summa pengar vilket straffar min avkastning.

Det omedelbara resultatet av denna räkneövning är att jag måste ta mig en funderare på när jag ska börja köpa aktier för hela summan 8000 kronor i månaden om börsen ej går ner så som jag hoppas, och dessutom ta ett beslut för när jag senast ska börja köpa aktier för den summa som jag idag placerat i Spiltan räntefond om börsen inte går ner som jag hoppas.

I övrigt låter jag mig inte påverkas, utan kommer att bibehålla min nuvarande strategi, jag ska försöka att fortsättningsvis hitta stabila bolag som delar ut pengar och köpa aktier i dessa. På sikt är mitt mål att bli ekonomiskt oberoende och kunna leva på de utdelningar jag erhåller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar