måndag 9 mars 2015

Varför Ratos Preferensaktie

I slutet av februari växlade jag över en del av mitt innehav från Spiltan till Ratos preferensaktie, ett köp som jag i förväg inte redovisade eller redogjorde för här på bloggen.

Anledningen till att jag genomförde detta byte var för att växla upp risken något i mina placeringar som står "utanför" börsen och därmed öka den förväntade avkastningen något. Spiltan och Ratos preferensaktie utgör tillsammans summan 75 112 kronor och utgör ca 55 % av min totala portfölj. Dessa pengar är tänkta att inte "dras med ner" om börsen kraschar eller sjunker. En direkt konsekvens av detta är att pengarna heller inte kommer att följa med börsen upp och heller inte förränta sig genom de utdelningar etc som erhålls från mina aktieinnehav.

Under det senaste året har Spiltan räntefond ökat med 2 % i värde, vilket skulle motsvara 1502,24 kronor om alla mina 75 112 kronor var placerade i Spiltan räntefond. Ratos preferensaktie kommer att generera utdelningar till mig på 200 kronor årligen, en avkastning på ca 5,7 % per år, alltså en betydligt högre direktavkastning än Spiltan. I och med bytet till Ratos pref kommer min avkastning på summan 75 112 att bli 71 204 * 0,02 + 200 vilket blir 1624 kronor, en ökning med 122 kronor jämfört med att bara äga Spiltan räntefond.

Vad som dock kan vara värt att tänka på är att vid köp av Ratos stamaktier så blir direktavkastningen 5,8 %, alltså strax högre än vad avkastningen i preferensaktien är. Vidare finns det lite villkor som gäller för preferensaktien: Kursen är idag 1 955 kronor, och Ratos kan välja att köpa tillbaka aktierna före år 2017 till priset 2012 kronor, väljer de att köpa tillbaka aktierna efter år 2017 köps de tillbaka för 1835,5 kronor, dock höjs utdelningen från och med 2017 till 120 kronor per aktie och år.

Efter att ha formulerat mig här på bloggen och i samband med detta läst lite om preferensaktien på bloggar så som Lundaluppen blir jag tveksam till min strategi att växla över från Spiltan räntefond till Ratos preferensaktie.

Jag väljer att fortsätta fundera över mitt beslut till slutet av månaden, och tar då ett beslut kring huruvida jag ska behålla, öka eller helt sälja av mitt innehav i Ratos preferensaktie.

Jag äger i dagsläget 2 aktier i Ratos pref.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar