måndag 9 mars 2015

Sålde Protector och köpte Sampo

Idag gjorde jag slag i saken och sålde av alla 200 aktierna i Protector när börsen öppnade i morse. Försäljningen skedde till kursen 62,5 NOK vilket resulterade i ca 13370 kronor i tillskott på ISK-kontot. Direkt efter denna försäljning köpte jag 31 aktier i Sampo till kursen 45,79, vilket resulterade i summan ca 13 060 kronor.

Jag har nu alltså bytt ut Protector mot Sampo, och utöver detta avyttrande jag helt Vardia för en vecka sedan. Pengarna från försäljningen i Vardia har ännu inte placerats, men jag är så gott som övertygad om att dessa pengar kommer att placeras i HM eller kanske i Kopparbergs. Kopparbergs är ett något mindre bolag, vars redovisning jag inte alls gillar, men bolaget utgör endast 4 % av portföljen och jag är beredd att låta portföljandelen växa till i alla fall det dubbla, men inte mer än så.

Det har under dagen känts riktigt bra att jag sålde av mina Protector och bytte dem mot Sampo, jag hoppas att detta byte ska kännas lika bra om 5 eller 10 år. Risken är att Protector då blivit en riktig tillväxtraket men jag känner mig inte beredd att placera mina pengar i ett sådant bolag så jag väljer i detta fall att sova gott om natten och ha pengarna placerade i Sampo istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar