lördag 21 mars 2015

Vad blir månadens inköp?

Snart dags för lön igen! Det innebär att det snart är dags för mig att genomföra månadens inköp av aktier! Då kvarstår frågan vilket bolag jag ska investera i.

Totalt är det ca 4500 kronor som ska investeras. Totalt under mars kommer utöver dessa 4500 kronor 5 aktier att ha köpts i HM. Totalt köper jag aktier för 6454 kronor istället för de vanliga 4000 med anledning av försäljningen i Vardia. Pengarna jag erhöll från Protector investerades direkt i Sampo.

Kopparbergs
Kopparbergs utgör idag 4 % av den totala portföljen, här kan jag tänka mig att investera ytterligare och låta bolaget ta något större andel av portföljen (bör inte överstiga 5 % av den totala portföljen i och med att jag inte känner mig helt bekväm med informationen i årsredovisningen).

Hennes & Mauritz
Bolaget utgör 5 % av portföljen och jag fortsätter att köpa en aktie per vecka fram över. På dagens nivåer genomför jag inga ytterligare köp utöver veckoköpen.

Ratos B
Bolaget utgör idag 9 % av portföljen. Jag känner mig ganska nöjd med denna portföljandel, eventuellt kan jag göra något ytterligare inköp men vill inte att portföljandelen för detta bolag går över 10 %.

Sampo
Bolaget har snabbt tagit en stor andel av portföljen och är faktiskt portföljens största innehav idag och utgör 11 % av portföljen. Jag kan tänka mig att låta bolaget utgöra en ytterligare något större portföljandel, men jag kommer inte köpa några fler Sampo-aktier denna månad.

TeliaSonera
Telia utgör idag 5 % av portföljen. Jag känner mig trygg med bolaget och ser direktavkastningen på dagens kursnivå på ca 5,5 % som god. Jag kan tänka mig att köpa ytterligare aktier i bolaget då börsen i övrigt ligger på så fantastiskt höga nivåer, men tror inte att jag på sikt vill låta bolaget utgöra en större portföljandel än 5 %. Visst är direktavkastningen god, men branschen känns snabbföränderlig och konkurrensen är hård, för tillfället låter allt fler operatörer en allt större datamängd mm ingå i befintliga abonnemang. Kan detta på sikt innebära att lönsamheten för Telia minskar?

Av de befintliga bolagen i portföljen är det alltså Ratos och Kopparbergs som utgör de hetaste kandidaterna för köp av aktier.

Vad jag dock funderat är att på nytt få lite exponering mot Norge efter att ha sålt av både Vardia och Protector, det specifika bolag jag funderar på att köpa är Hafslund, ett bolag som är verksamt i Norge och som producerar och säljer el. Jag känner dock att jag behöver sätta mig in bättre i bolaget och se vilka eventuella risker bolaget innebär. Varför jag intresserat mig för bolaget är för att samhället idag behöver el. Att bolaget tillverkar och säljer el skapar ett stabilt kassaflöde som jag som aktieägare gärna vill ta del av. Bolaget har dock tidigare hittat på lite annat med kapitalet och investerat i lite andra verksamheter än sin kärnverksamhet. Det kommer alltså inte att bli något inköp i Hafslund denna månad då jag inte kan tillräckligt om bolaget.

Jag har tidigare skrivit om att jag är intresserad av att köpa ett investmentbolag till portföljen. Kanske hinner jag titta lite närmare på detta innan det är dags att köpa. Framför allt Latour har fångar mitt intresse den senaste tiden då bloggaren Petrusko har skrivit en del om detta bolag.

Jag återkommer med vilket bolag det blev som jag investerade i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar