tisdag 8 mars 2016

Månadsrapport februari 2016

Nu är även februari månad slut och här kommer således en månadsrapport.

Följande aktiviteter har ägt rum i portföljen:
  • Jag har mottagit 74 kronor netto i utdelning från Deere & Co
  • Jag har mottagit 50 kronor netto i utdelning från Realty Income.
  • Jag har mottagit 10 kronor netto i utdelning från Procter & Gamble.
  • Jag har köpt 8 aktier i Investor (totalt 2 197 kr)
  • Jag har köpt 27 aktier i Industrivärlden C (totalt 3 465 kr)
  • Jag har köpt 3 aktier i Colgate-Palmolive Co (totalt 1 665 kr)
  • Totalt courtage: 22 kr ( 0,3 % av investerat kapital)
Jag har köpt aktier för totalt 8156 kr av de 8 214 kr som jag hade att köpa aktier för denna månad vilket resulterar i att 58 kr förs vidare till mars månad.

Bolaget som gör entré i portföljen denna månad är alltså Colgate-Palmolive, ett köp som jag är mycket nöjd över att ha genomfört. Detta är sådana varor som folk kommer att fortsätta konsumera även i lågkonjunktur och kris vilket medför att bolaget kommer fortsätta att tjäna pengar och ge utdelningar. Tillfälliga svackor räknar jag så klart med, jag känner mig dock trygg i att bolaget finns kvar om 50 år och fortfarande tjänar pengar då.

En glad nyheterna är att två av portföljbolagen höjer utdelningen, Kopparberg höjer från 2,4 kr per aktie till 4,4 kr per aktie och Lundberg höjer från 5 kr per aktie till 5,3 kr per aktie.

Vad gäller köp av aktier anser jag fortfarande att det är lämpligt att jag fördelar varje månads köp på flertalet aktier i och med att den totala köpesumman (ca 8000 kr) fortfarande utgör en relativt stor del av portföljens värde (8 000/117 000=7 %) men det börjar bli lämpligt att minska antalet aktieköp till 3 per månad, vilket kommer att sänka courtaget varje månad. Visserligen handlar det om relativt små belopp (courtaget för denna månad utgör endast 22 kr) men på ett år blir det ändå en onödigt stor summa som spenderas på courtage.

Jag avser nog att införa ett nytt mål för året och det är att genomföra maximalt 3 köp varje månad. Så snart portföljen kommer upp i ytterligare storlek kanske det är dags att gå ner på som mest 1 köp per månad, men det ligger en bit in i framtiden. Jag ska också ärligt säga att jag gillar att köpa aktier och tycker att detta är väldigt roligt, kanske bidrar detta nöje till onödigt många affärer och onödigt högt courtage? Det är väl hur som helst bättre med att lägga pengar på ett nöje som i slutändan genererar pengar än att lägga pengar på ett nöje som endast medför utgifter...

Värt att poängtera är väl att med tanke på hur kraftigt börsen verkar gå ner för tillfället kommer jag kanske att börja köpa aktier för de pengar som jag hittills lagt undan då börsen känts för dyr. Om kurserna blir riktigt låga kan detta resultera i att jag rent av köper aktier för upp emot 20 000 kr vissa månader och då kommer inköpet naturligtvis att spridas ut över ett lite större antal aktier varje månad.

Vad gäller mitt nya upplägg med att lägga in långa köpordrar tycker jag att det hela fungera mycket smidigt, i alla fall i en aktiemarknad där börsen går ner, annars hade ju risken varit att inte en enda order gått igenom varpå jag hade fått köpa till ett högre pris i slutändan. Alla köp gick igenom utom min order i ABB. Jag väljer att förlänga denna köporder och helt enkelt vänta tills aktiekursen kommer ner till attraktiva nivåer igen och då går köpet igenom automatiskt.

Nedan visas utvecklingen för mina innehav i olika grafer.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar