onsdag 9 mars 2016

Planerade inköp mars 2016

Börsen har studsat upp en del den senaste tiden vilket jag tycker är tråkigt då jag hade sett fram emot att få möjligheten att köpa fler antal aktier i bolagen gillar för samma totalsumma. I och med att index studsat upp något är den primära planen att i mars endast köpa aktier för 6 000 kronor.

6000 kr + förra månadens rest (58 kronor) + utdelning från Realty (ca 50 kr netto) + utdelning från J & J (ca 59 kr netto) = 6 167 kr.

Dessa 6 167 kronor delas upp i tre köp enligt följande:
  • Investor för 1 978 kr (7 aktier)
  • Industrivärden för 1 906 kr (14 aktier)
  • Lundbergföretagen för ca 2 140 kr (5 aktier)
Dessa tre köp kommer att genomföras spridda under mars månad. Det är alltså tre befintliga innehav i portföljen där jag avser att öka mitt ägande. Dessa nya aktier beräknas öka mina årliga utdelningar med ca 170 kr.

PepsiCo delar fakiskt också ut pengar i mars, men dessa pengar hinner nog inte komma in på kontot för än i april, så jag kommer att handla för den summan då istället.

Köpordern i ABB från förra månaden på 6 aktier för 138 kr styck kommer att förnyas och ligga kvar även denna månad, jag är säker på att detta köp går igenom om jag bara har tålamod.

Om nu index återgår till lite lägre nivåer (typ om OMXS30 går ner under 1300, detta index var nere på 1250 så sent som i februari) kommer jag att öka mitt månadsköp denna månad från 6 000 kr till 8 000 kr. Jag sätter trots allt av 10 000 kr i månaden för aktieköp så det finns möjligheter att köpa för mycket större summor än 6 000 per månad då jag nu hunnit samla på mig en del kapital avsedda för att köpa just aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar