lördag 24 september 2016

Planerade inköp oktober 2016

Jag har sedan ett tag haft en ambition av att inget innehav ska få utgöra mindre än 5000 kr i månaden, vilket motsvarar ca 2,5 % av portföljvärdet. Detta för att inget innehav ska bli för obetydligt.

Jag avser denna månad att öka i de sista båda befintliga innehaven som understiger värdet 5000 kr, nämligen Atlas Copco och Colgate-Palmolive.

Jag har också funderat en del kring att köpa in något eller några nya bolag i portföljen. Jag har tagit fram en lista med massor av bolag som var intressanta och håller på att gå igenom dem alla i korthet för att få en bättre uppfattning om vilka bolagen är och hur deras verksamhet ser ut, marknadssituationen, framtidsutsikter osv. Jag kommer denna månad att ta en mindre position i 3 nya bolag. Alla dessa "minianalyser" kommer jag att presentera på bloggen så snart jag fått ordning på allt.

Följande tre nya bolag kommer jag att köpa in i oktober:

Unilever - Många starka varumärken, kommer sannolikt att fortsätta tjäna pengar oavsett vem som vinner ett val i något land och oavsett om det blir ekonomisk kris i större delar av världen. Mat kommer vi fortsätta köpa. Jag har inte sett över skuldsättning osv utan avser nu endast köpa in bolaget på "test" för att se att det känns bra.

Skanska - Bra men dyrt bolag. Jag kommer sannolikt att ånga detta köp i framtiden då jag bör kunna köpa bolaget billigare. Jag äger redan bolaget via Industrivärden och Lundbergföretagen. Blir ett väldigt litet köp.

Novo Nordisk, kursen har kommit ned lite det senaste. Oavsett om tillväxten börjar avta eller inte kommer bolagets produkter (tyvärr) att sälja bra framöver misstänker jag.

Totalt avser jag att i oktober köpa aktier för 9 000 kr enligt följande:

  • Atlas Copco, ca 1 000 kr
  • Colgate-Palmolive, ca 1 500 kr
  • Investor, ca 1 200 kr
  • Unilever, ca 2 000 kr
  • Skanska, ca 1 000 kr
  • Novo Nordisk, ca 2 300 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar