Ytterligare ett dansk multinationellt företag (precis som
Novo Nordisk) som utvecklar, tillverkar och marknadsför medicintekniska
produkter för intimhygien. Företaget har delat upp sin verksamhet i de tre
affärsområdena stomi, kontinens och urologi samt hud och sårvård. Jag hörde
talas om detta företag genom att lyssna på Lars Frick i podden
STOCKholmsbörsen.
Bolaget är verksamt inom en nisch som verkligen känns
jättetråkig, och det betraktar jag som en styrka för bolaget. Omsättningen
växer stadigt (37 % de senaste 4 åren), ca 20 % av vinsten går årligen till
forskning och utveckling. Jag noterar också att bolaget verkar dela ut mer än
vad det har i fritt kassaflöde och att soliditeten minskat från 71 % år 2013
till 40 % 2016 (enligt börsdata.se). Den organiska tillväxten ligger på ca 7 %
årligen, och har gjort så de senaste 5 åren. Jag vill dock påpeka att jag har
läst i deras danska årsrapport, och mina danskakunskaper är begränsade, så jag
kanske har missuppfattat några detaljer…
Något som talar för detta bolag är att världens befolkning
blir allt äldre och därmed bör också efterfrågan på bolagets produkter stadigt
öka.
Direktavkastning: 0,89 %
P/E tal: 32
Antal ägare hos Avanza: 231.
Jag är köpsugen men inte helt övertygad. Jag köpte både Kopparbergs och Fenix Outdoor trots att båda dessa kändes dyra men i fallet Coloplast tror jag nog att jag kommer avvakta, det känns alldeles för dyrt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar