söndag 4 december 2016

Öka andelen hög direktavkastning i portföljen?

Jag har haft lite tankar kring detta sedan tidigare men ändå känt mig trygg i att många av mina innehav förväntas höja utdelningen i framtiden. Eller rättare sagt: JAG förväntar mig att de ska höja utdelningen i framtiden :)

Exempel på två bolag som jag tror kommer höja utdelningen ganska kraftigt under de kommande, låt säga 15 åren är Industrivärden, Lundbergföretagen och Latour.

Men, så läste jag följande inlägg av Miljonär innan 30 där han bjuder på två bra räkneexempel. Visserligen kan man diskutera antagandena som gjorts i dessa räkneexempel och vad som hänt om man ökat utdelningstillväxten i bolaget med lägre direktavkastning.

Utdelningstillväxten i Lundbergföretagen har de senaste åren sett ut enligt följande:
2009: 8,3 %
2010: 15,4 %
2011: 6,7 %
2012: 7,5 %
2013: 7,0 %
2014: 8,7 %
2015: 6 %

Utdelningsökningen har varje enskilt år (sedan krisen 2008 då utdelningen sänktes med 33 %) alltid överstigit 5 %, men å andra sidan är direktavkastningen idag endast 1,0 %.

Den totala direktavkastningen i min egen portfölj är i dagsläget 2,87 %, och förväntas stiga måttligt till ca 2,91 % lagom till årsskiftet. Jag kan konstatera att min egen portfölj har en påtagligt låg direktavkastning jämfört med andra bloggare som delar med sig av sina portföljer. Jag själv beräknar portföljens direktavkastning genom att ta den totala årliga utdelningen från alla bolag i portföljen och dividera med portföljens nuvarande totala värde.

Även om man köpt ett bolag för länge sedan till väldigt hög direktavkastning påverkar det tyvärr inte dagens direktavkastning i portföljen. Vissa vill hävda att om man köpt bolag X för 10 000 kr så är det denna summa som dagens utdelning ska beräknas mot. Så är (enligt mig) inte fallet. Låt exempelvis säga att bolag X idag har stigit till 40 000 kr och att utdelningen för innehavet ligger på 1 000 kr. Då ska utdelningen jämföras med dagens värde och blir därmed 1 000 / 40 000 = 2,5 %. Att beräkna 1 000 kr / 10 000 kr = 10 % är inte relevant. För att kunna komma fram till om det är bäst för portföljen att behålla den aktuella investeringen i bolag X eller om det är mer lönsamt på sikt att sälja hela innehavet och istället investera i bolag Y så måste ju utdelningen jämföras mot dagens värde (om det nu är direktavkastningen man vill jämföra, det finns ju andra faktorer och variabler att studera också).

Hur som helst, direktavkastningen i min portfölj ser ut enligt följande idag:

Bolag Direktavkastning Andel av portfölj
Fenix Outdoor 0.85% 4.0%
Lundbergsföretagen 1.01% 6.6%
Nibe 1.18% 3.1%
Kopparbergs 1.70% 5.6%
Latour 2.02% 3.1%
Atlas Copco 2.25% 2.5%
Deere 2.36% 6.6%
Colgate-Palmolive 2.41% 2.2%
Novo Nordisk 2.71% 0.8%
J&J 2.86% 4.7%
Industrivärden 2.94% 8.2%
Pepsico 2.99% 2.3%
Alfa Laval 3.01% 2.4%
Diageo 3.10% 0.4%
Hafslund 3.16% 2.9%
McDonalds 3.18% 0.5%
Investor 3.20% 10.7%
P&G 3.25% 2.5%
ABB 3.41% 2.3%
Skanska 3.53% 0.9%
Unilever 3.53% 2.0%
HM 3.66% 12.3%
Realty Income 4.43% 7.8%
Sampo 5.15% 5.6%

Indelat efter de olika direktavkastningsnivåerna (direktavkastning i hela procentenheter) ser portföljen ut enligt följande:

Innehav med direktavkastning: Andel av portfölj
0 % < X < 1 % 4.0%
1 % < X < 2 % 15.3%
2 % < X < 3 % 30.4%
3 % < X < 4 % 36.9%
4 % < X < 5 % 7.8%
5 % < X < 6 % 5.6%
Summa: 100%

Med andra ord kan jag konstatera följande: 87 % av innehavet i min portfölj direktavkastar under 4 %, och 50 % av innehavet i min portfölj direktavkastar under 3 %.

De båda högst direktavkastande bolagen i min portfölj utgörs av Sampo och Realty Income, men jag har inte för avsikt att göra någon radikalt stor investering i något av dessa båda bolag då risken i bolagen är hög och då deras respektive andel i portföljen redan är något för stor. Dessutom är båda bolagen exponerade mot samma typ av risk (fastighetsmarknaden, räntor) och därför är dessa båda bolag att betrakta lite som att lägga "äggen i samma korg".

Vad jag tror mig behöva är ett nytt bolag med hög direktavkastning i portföljen. Jag kommer att försöka vaska fram lite kandidater och se vad jag hittar och återkomma med en sammanställning i ett senare inlägg.

Avslutningsvis är det också på sin plats att poängtera att ett bolags avkastning i portföljen består av två faktorer, utdelning och kurstillväxt. Att lägga för mycket fokus på den ena faktorn tenderar utesluta den andra faktorn. Exempelvis Latour, Kopparbergs och Fenix Outdoor har låg direktavkastning men tenderar att "gå som tåget" på börsen. Avkastningen når mig istället i form av högre börskurser i dessa bolag. För att jag ska kunna kapitalisera på en högre börskurs krävs ju antingen att jag säljer av delar av innehaven eller belånar innehaven, något jag inte är intresserad av att göra. Att fokusera på direktavkastning (alltså utdelningen) behöver inte på något sätt vara fel, men det är viktigt att vara medveten om vad man avstår när man gör det valet. I mitt fall är inte detta ett problem då jag känner mig trygg med en portfölj som har en schysst direktavkastning då utdelningarna inte tenderar fluktuera lika mycket som börskurser gör.

Om hela börsen går ner med 50 % på ett år är det inte lika sannolikt (min bedömning baserat på inget faktaunderlag alls) att utdelningarna sänks med 50 %. Däremot i vissa innehav, i mitt fall specifikt Lundbergföretagen och Industrivärden, förväntar jag mig kraftigt sänkta (eller rent av helt inställda) utdelning vid händelse av kris då dessa bolag sannolikt kommer att ta tillfället i akt att stötta eller öka ägandet i sina befintliga innehav. Bolag verksamma i en specifik bransch som blir extra utsatt i en kris kommer ju så klart drabbas hårdare och där kommer ju sannolikt utdelningarna också drabbas hårdare och därför är det också viktigt att vara medveten om fördelarna och nackdelarna med spridning av risk i branscher och sektorer.

Detta blev ett ovanligt långt och filosofiskt inlägg för att vara jag, men poängen är väl att jag har intresse av att öka direktavkastningen något i portföljen framöver.

I ett kommande inlägg ska jag gå igenom vilka bolag som kan vara intressanta att öka i och när/hur denna investering kan genomföras.

Om du som läsare har några kommentarer eller någon input på denna inlägg ser jag fram emot att du delar med dig genom att skriva en kommentar.

En annan fundering som kan få avsluta detta inlägg är: Vad är låg respektive hög direktavkastning och hur avgörs detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar