lördag 1 juli 2017

Månadsrapport juni 2017 samt halvårsavstämning

Månadsrapport Juni

Det finns inte speciellt mycket att rapportera från juni månad. Den största nyheten är väl att Clas Ohlson höjer utdelningen från 5,75 kr till 6,25 kr.I övrigt har månadsköp genomförts enligt plan utan några händelser värda att rapportera.

Vad som hänt i portföljen under juni månad är följande:
  • Jag har köpt aktier i H&M för ca 1 300 kr.
  • Jag har köpt aktier i Kopparbergs för ca 2 000 kr.
  • Jag har köpt aktier i Realty Income för ca 2 000 kr.
Det har också mottagits utdelningar från följande bolag:
  • Unilever
  • J&J
  • Realty Income
  • McDonalds
Givetvis har jag också sammanställt portföljens utveckling hittills i lite grafer:












Halvårsavstämning

Det är mer brus än vanligt på börsen, samtidigt som börsen är lugnare än någonsin... Nyhetsrapportering sker intensivt från Donald Trump, Brexit, Franska val, nödlån till banker i Italien, nödlån till Grekland osv osv. Inget nytt således. Börsen känns som vanligt högvärderad, jag gissar att jag i framtiden kommer blicka tillbaka och tycka att jag var dum som valde att köpa aktier på dessa höga nivåer, men jag har haft fel förr och väljer att investera varje månad för att slippa mig själv som felkälla vad gäller timing...

Nåväl, vad gäller mina investeringar för år 2017 ställde jag i januari upp ett antal mål. Nu har vi nått halvvägs och det är dags för en första uppföljning och genomgång av dessa mål enligt nedan:

  • Att bara köpa aktier i bolag där jag känner mig som en långsiktig ägare.
Yes, jag upplever verkligen mig själv som en långsiktig ägare i alla bolag. Jag har en uppfattning om att alla portföljinnehav kommer att bedriva verksamhet även om 20 år.
  • Att bara köpa aktier i bolag som delar ut pengar.
Yes, inga undantag.
  • Att bara köpa aktier i bolag som redovisar regelbunden vinst.
Yes, inga undantag.
  • Att köpa aktier direkt i börsnoterade bolag (alltså inte köpa fonder)
Endast aktier har inhandlats.
  • Att avsätta 10 000 kronor till köp av aktier varje månad.
Nepp, en revidering var tyvärr nödvändig. Efter att ha spenderat lite väl mycket pengar i våras blev konsekvensen att under resten av året endast investera 5 000 kr i månaden.
  • Att köpa aktier för minst 12000 kronor varje månad, oavsett vad som händer på börsen.
Nej, av samma anledning som ovan köper jag aktier för 5 000 kr + erhållna utdelningar.
  • Att sträva efter att inget enskilt bolag ska utgöra mer än 10 % av portföljen.
Mja, H&M och Investor ligger över denna nivå. Jag köper inga fler aktier i Investor men H&M upplever jag som attraktivt värderad samtidigt som jag försöker att inte köpa alltför mycket aktier i bolaget. Jag tycker att jag håller H&Ms andel av portföljen som tillräckligt sund.
  • Att återinvestera 100 % av alla erhållna utdelningar.
Yes, inga undantag.
  • Jag kommer inte att sätta något mål för hur stora utdelningar jag som minst ska erhålla under 2017, i och med att mitt långsiktiga mål är att köpa aktier i bolag med hållbar och långsiktig utdelning och inte att köpa för en kortsiktigt hög utdelning.
Inga konstigheter, jag köper aktier i bolag med både hög och låg direktavkastning.

Så mycket mer till halvårsavstämning anser jag mig inte behöva. Jag känner mig trygg i valutafördelning, portföljuppbyggnad osv. Jag kör på med 6 månader till med endast 5 000 kr för aktieköp, sedan hoppas jag kunna öka upp investeringstakten mot 10 000 kr igen!! 

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Ville bara säga att jag lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Trevligt att höra, tack så mycket för detta.

      Radera