tisdag 8 augusti 2017

Planerade inköp augusti 2017

Sommaren rusar på, semestern är redan slut och jag är åter på jobbet. Även om börsen är ett stort intresse har det varit skönt med en paus under sommaren och jag kände mig även detta år trygg i att inte titta till portföljen under en månads tid. Om bara månadsköpen sköttes automatiskt skulle jag känna mig trygg i att inte "bevaka" portföljen under en längre tid, riktigt skön känsla!! Känns som vanligt att jag har en sund portfölj som man inte behöver vara orolig över, jag förväntar mig att bolagen mår bra och tjänar pengar även i tider av turbulens.

Hur som helst, lönen har hunnit trilla in under sommaren och det är således dags för lite nya aktieköp. Inga nya bolag i portföljen denna månad, istället kommer jag fylla på med hela summan (5 000 kr) i Orkla.

Orkla var en nykomling i portföljen i maj och nu fylls det på så att innehavet efter detta köp kommer uppgå till ca 13 000 kr, efter detta kommer bolaget att vara ca det tionde största innehavet bland portföljens 26 innehav.

Orkla sitter på riktigt starka varumärken och har en direktavkastning på ca 3 %. Det känns som att konsumenterna kommer fortsätta köpa de varor som Orkla säljer oavsett vad som händer och att bolaget därmed kommer kunna dela ut pengar löpande i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar