torsdag 10 augusti 2017

Månadsrapport juli 2017

Det har varit lite mycket att göra efter semestern och min månadsrapport har därför dröjt något, men äntligen blev den klar!

Vad hände då i portföljen under juli månad?

  • Diageo köptes för ca 3 000 kr.
  • Orkla köptes för ca 2 200 kr.
  • Totalt courtage: 15 kr (ca 0,28 %)
Utdelningar erhölls från:
  • PepsiCo
  • Realty Income
  • Totalt erhölls 125 kr i utdelning.
Således inga konstigheter, portföljen rullar på, nya investeringar görs, utdelningarna trillar in. Detta resulterar så klart i att månadsrapporterna blir förhållandevis tråkiga (både att skriva och att läsa) men det är liksom precis det som är målet. Poängen är inte att ha mycket intressant att rapportera, utan snarare tvärt om, jag önskar inte behöva rapportera något annat än att jag denna månad äger lite fler aktier än förra månaden.

Hur som helst, som vanligt presenteras portföljen och min ekonomi i graferna nedan (jag älskar ju grafer).

Jag noterar att portföljens totala värde klart och tydligt har bromsat i tillväxt, så klart ett resultat av att börsen som helhet har backat något. Mina månadsköp har resulterat i att mitt totala portföljvärde har legat ganska konstant några månader nu.

Till min stora glädje har "självförsörjandegraden" ökat ganska bra senaste tiden, trots att jag minskat den månatliga summan som investeras i aktier. Förklaringen är så klart att jag minskat mina utgifter så att framtidens utdelningar från portföljen får större "impact". Jag ser mycket fram emot att (förhoppningsvis under våren 2018) återigen kunna höja summan som investeras från 5 000 kr i månaden till 10 000 kr i månaden, detta i kombination med några utdelningshöjningar nästa vår bör få ännu bättre fart på "självförsörjandegraden".












2 kommentarer:

  1. Ah, skönt att läsa att det är fler än jag som är "tråkiga" i sitt investerande. Lustig tajming att vi båda skrivit om samma ämne samma dag. Men din portfölj är ta mig tusan inte tråkig :-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack för kommentaren. Jag är nöjd med min portfölj, men tror inte att många skulle beskriva den som vare sig rolig eller spännande!

      Radera