måndag 28 augusti 2017

Planerade inköp september 2017

Så börjar det äntligen bli dags att planera lite nya aktieinköp för september månad.

Det rör sig som vanligt om 5 000 kr som ska investeras (+ några utdelningar).

Dollarnedgången gör att jag tänkte passa på och öka i ett av mina amerikanska innehav, nämligen Procter & Gamble.

Ett av mina innehav har den senaste tiden fallit en hel del, nämligen Skanska. Sedan mitten av maj har bolaget fallit ca 20 % och jag passar på att fylla på med lite fler aktier. Visserligen har Skanska hunnit med en vinstvarning där emellan också.

Skanska gynnas tydligt att en fortsatt stark konjunktur då det byggs mycket nytt, bolag passar på att bygga ut eller förnya fabriker och kontor mm vilket ökar efterfrågan på Skanskas tjänster. Jag tror faktiskt också att Skanska kan gynnas av en svagare konjunktur genom att bolaget har en så stark internationell position att en riktigt svag efterfrågan på enskilda marknader (exempelvis Sverige) i första hand kommer att drabba och eventuellt sätta konkurrenter till Skanska i konkurs. Jag vet inte om denna analys håller i verkligheten, men Skanska borde kunna "övervintra" exempelvis en bostadskrasch i Sverige genom sin verksamhet i andra länder och när marknaden sedan vänder och kommer tillbaka i det drabbade landet så finns Skanska där med finansiella muskler och är redo att plocka de projekt som finns. Skanska har också många långa kontrakt så som infrastruktur, vägprojekt, sjukhus mm vilket ger kassaflöden långt in i framtiden vilket ger bolaget möjlighet att planera och flytta personal mellan projekt osv och på så sätt lyckas parera konjunktursvängningar lite i alla fall...

Min begränsade analys ger alltså resultatet att Skanska gynnas av högkonjunkturen på kort sikt och dessutom gynnas av lågkonjunkturen på lång sikt (förutsatt att ledning osv inser och anpassar sig till verkligheten) för att därefter dra nytta av högkonjunktur igen, tack vare geografisk spridning av sin verksamhet.

En sista faktor som gör mig extra trygg i att köpa aktier i Skanska är att Fredrik Lundberg (som kontrollerar 24 % av Skanska via Industrivärden och 12 % via Lundbergföretagen) köpte 600 000 aktier i Skanska i juni, för ca 205 kr styck, för totalt 120 miljoner kronor. Jag brukar tycka att Fredrik gör trygga och bra placeringar och inte tar för stor risk. Nu är ju inte det någon garanti då han kan drivas av att köpa makt medan jag är ute efter avkastning. Makt och avkastning går inte alltid hand i hand med jag ser Fredriks köp som en extra trygghet i sammanhanget.

I och med detta tänker jag mig följande:
  • Köpa aktier i P&G för ca 3 000 kr.
  • Köpa aktier i Skanska för ca 2 000 kr.
Jag tycker verkligen att det går tråkigt långsamt att "bara" köpa aktier för 5 000 kr i månaden. Tyvärr har jag haft alldeles för stora utgifter i övrigt i hushållet under sommar/höst och måste därför bygga upp lite reserver innan jag kan börja köpa aktier för 10 000 kr i månaden eller mer igen. Förhoppningsvis kanske jag kan öka summan upp till 10 000 kr redan i mars 2018, och dit är det 7 månader... När fortföljen växt sig så pass stor som den nu är samtidigt som jag vant mig vid 10 000 kr i månaden att köpa för upplevs dagens 5 000 kr som väldigt långsamt. Tur att det kommer in lite utdelningar löpande under hösten som jag kan köpa aktier för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar