torsdag 24 augusti 2017

Klarar jag av en större nedgång på börsen?

Jag har funderat mycket den senaste tiden kring huruvida jag kommer att klara av en större börsnedgång eller ej.

När portföljens storlek var relativt liten i förhållande till min totala ekonomi var svaret givet, jag hade helt garanterat klarat av en ganska stor nedgång på börsen utan att tveka, jag hade behållit mina aktier och stadigt köpt mer.

Men ju större portföljen har blivit desto större blir också de ekonomiska konsekvenserna för mig. Jag har absolut bara investerat pengar som jag inte är i behov av inom all överskådlig framtid, jag kan alltså lösa konstantinsatser, genomföra bilköp etc utan att behöva sälja några aktier. Den senaste tidens börsnedgång (OMXS30 har de senaste 2 månaderna gått ner ca 7,5 %) har givit en försmak på hur det kommer kännas när portföljen minskar i värde för var dag som går. Enskilda aktier har drabbats av fall i samband med rapporter, Nibe gick ner nästan 7 % en dag och John Deere gick ner nästan 10 % på en dag.

Den nedgång jag nu upplevt i portföljen som helhet och specifika aktier i synnerhet känns dock inte negativt alls. Jag är fullt medveten om att börsen rör sig så väl uppåt som neråt och att goda kvartalsrapporter & årsrapporter blandas med sämre. Det ligger i börsens natur och man bör snarare bli orolig när det går alldeles för bra, är det kanske något man missar då?

Den stora frågan är ju hur jag kommer att påverkas om börsen hastigt (under typ ett års tid alltså, "hastigt" är ett relativt begrepp) går ner 50 % eller mer. En nedgång på 50 % skulle leda till att lite drygt 150 000 kr i börsvärde försvinner för min del i dagsläget. Ju längre tiden går och ju mer pengar jag köper aktier för desto större skulle förlusten vid en sådan börsnedgång bli. Jag kan ju inte låta bli att höra "snacket" från traders osv som i efterhand visar hur lätt de navigerat genom så väl börsnedgång som börsuppgång. Sådant snack är viktigt för mig att sålla bort och inte lyssna till, jag är väl medveten om att jag inte behärskar trading och inte kommer lyckas tajma börsen. Rätt strategi för mig är att köpa och behålla aktier och istället fokusera på att i tider av börsnedgång bör felprissättningar infinna sig och istället för att sälja är det rätt för mig att köpa.

En bra metod för att behålla detta fokus är att hitta förebilder som klarar av att sitta på händerna och inte börja sälja och "fippla" med sin aktieportfölj i händelser av turbulens. Lundaluppen har varit otroligt duktig så väl som internationellt kända investerarer som Warren Buffett osv. Nu kanske buffett lirar i en annan liga men Lundaluppen har onekligen varit med ett tag nu och har byggt upp en imponerande portfölj. Det finns massor med andra bloggare också, men precis som jag har de startat sin "investerarkarriär" efter förra börskraschen, och saknar därför erfarenheten från hur man själv reagerar när börsen går ner mycket och länge.

En sak är säker, för mig är det i alla fall viktigt att ha en strategi klar innan det "stora" börsfallet inträffar, så att man har en nykter och genomtänkt plan att falla tillbaka på. Det är nog alldeles för lätt att dras med i den allmänna negativiteten när det enda som skrivs om börsen är negativt...

6 kommentarer:

  1. Du har ju redan skrivit att din strategi är att investera 4 000 och spara 4 000 till när börsen går ner, för att kunna handla billigt. Detta var 2015 och du tyckte då att börsen var dyr.
    Så det är väl bara att köra på med den strategin, handla mer nu när det är billigare...

    Sedan ska du inte tänka att förlusten ökar när du köper i nedgång, du ska tänka att vinsten blir större när det vänder uppåt.

    Men det är intressant att följa bloggare som för några år sedan var så säkra på sin strategi (köpa hela tiden, även vid nedgång)börja darra nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för en bra kommentar. Ja, det är faktiskt en poäng som jag inte tog upp i detta inlägg. Att läsa egna publika inlägg här på bloggen för att kunna följa de strategier som jag redan fastställt.

      Strategin har löpande uppdaterats sedan 2015. Jag har under en lång tid investerat 10 000 kr i månaden och inte byggt vidare på min "krigskassa". Faktum är också att jag sedan årsskiftet börjar investera delar av "krigskassan", motivering och förklaring finns i inlägget från 6 januari där jag går igenom målen för detta år.

      Tidigare i våras ändrades de privatekonomiska förutsättningarna varvid jag fick minska ner summan till 5 000 kr i månaden.

      Jag känner mig dock trygg i mina planer att fortsätta investera, vad som oroar mig är att jag inte upplevt ett riktigt börsfall ännu. Fallet år 2015 med 23 % var ju inga problem, jag köpte aktier som vanligt, men vad händer vid 50 % osv, hur kommer jag att reagera på psykologin kring detta, det vet jag inte!

      Vad har du själv för strategi? Har du några egna erfarenheter från börsfallet 2008/2009 att dela med dig av?

      Radera
  2. Är relativt ny när det gäller aktier, sparat en del i fonder tidigare. Har inte så många år kvar till pensionen. Men min/vår strategi är att ligga fullinvesterade, men allt vi sparar går inte till aktier, utan vi sparar även i fonder och på konto. Jag tror det är svårt att tajma nedgångar/uppgångar så vi handlar varje månad för ett fast belopp.
    Ja, det ska bli intressant att se vad som händer vid en stor nedgång. Pengar handlar ju mycket om psykologi/känslor, och det är ju sällan folk gör det som är smartast rent ekonomiskt, utan man gör det som känns bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar. Även jag har sparkonton med pengar som inte är avsedda för börsen. På så sätt klarar jag oförutsedda utgifter och behöver inte sälja av några aktier.
      Exakt, börsnedgång blir en stor dos psykologi och det ska bli intressant att se hur jag klarar av det den dag det inträffar.

      Radera
  3. Skulderna är så höga, krisen kommer snart åtminstone enligt professor Steve Keen. Rekommenderar hans bok http://www.reuters.com/article/us-review-crisis-breakingviews-idUSKBN1811XP. Vi kommer att bli "Japan" i västvärlden...kolla vad som hände där efter 1989. Börsen återhämtade sig aldrig och nu är det bara deras central bank som köper allt. Japan blev en "walking dead of debt". Det är det som väntar här i Europa och i Sverige.

    En annan video som visar vad som hänt och vad som väntar är https://www.youtube.com/watch?v=shz8Gyoe3eQ. Fantastisk analys av Gordon T Long. Invest accordingly :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Manuel!
      Tack för din kommentar och dina länkar. Jag har tagit del av liknande information och jag tror precis som du att skuldsättningen i Sverige och andra länder är ohållbar.
      Jag är i dagsläget helt obelånad och har som strategi att sprida mina investeringar mellan olika typer av bolag, länder och valutor.

      Radera