torsdag 21 september 2017

Planerade inköp oktober 2017

I oktober kommer jag att dela upp pengarna i totalt 3 bolag.


  • Ca 1 000 kr kommer att investeras i ABB, mitt i dagsläget minsta innehav.
  • Ca 2 000 kr kommer att investeras i Investor, ett av mina största innehav men också ett stabilt och tryggt bolag som nu handlas till 24 % substansrabatt.
  • Ca 2 000 kr kommer att investeras i McDonalds.
ABB utgör en för liten del i portföljen i dagsläget. Jag har funderat på om min exponering via Investor (ABB utgör 14 % av Investor) är tillräcklig men har bedömt att jag vill ha större exponering mot branschen i form av elektrifiering, robotisering osv.

Vad gäller Investor utgör bolaget nästan 10 % av min portfölj, så det blir en investering endast med anledning av substansrabatten. Jag hade egentligen föredragit högre direktavkastning men jag tycker Investor gör mycket rätt idag och dagens investeringar bör leda till höjda utdelningar på sikt.

McDonalds är ett bolag jag tror mycket på i form av en kassaflödesgenerator. Tillväxten är jag inte övertygad om kommer vara strålande, men bolagets varumärke och nätverk av restauranger tror jag kommer generera ett kassaflöde över "all överskådlig" framtid. Det är förhållandevis lätt för bolaget att anpassa sig efter rådande trender, vare sig det rör sig om ekologiskt kött, vegetariskt utbud, veganskt utbud, glutenfritt, LCHF, kyckling, fisk så är det lätt för McDonalds att plocka in detta i sin meny och marknadsföra sig lite smart. Barn, ungdomar och i stor utsträckning vuxna "gillar" maten i den bemärkelsen att man alltid vet vad man har att förvänta sig, maten är "tillräckligt" god, det går tillräckligt snabbt, man vet var restaurangerna finns, maten är den samma i alla länder (med små variationer i utbudet), kaffet smakar bra. Dessutom tror jag lönsamheten kommer öka i takt med att man automatiserar beställningar genom att man beställer i en automat istället för av personal eller via mobilen etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar