onsdag 20 september 2017

Styrkan i att återinvestera utdelningar

Min investeringsfilosofi bygger i mångt och mycket på att köpa aktier i bolag som delar ut en del av sin vinst. Vissa bolag delar ut lite mer (Realty Income exempelvis) och andra lite mindre (Lundbergföretagen exempelvis), en gemensam nämnare är dock att alla bolag i portföljen har en utdelning.

Detta ger mig ett kassaflöde utöver min vanliga lön. I dagsläget lägger jag undan 5 000 kr i månaden till att köpa aktier, om bara några månader kommer aktieportföljen till dagens utdelningsnivåer att ge mig ett extra kassaflöde på 10 000 kr årligen vilket motsvarar 2 månadsköp för mig. Med andra ord får jag möjligheten att utöka mina aktieköp med närmare 17 % per år.

Visserligen finns det ju en annan sida av samma mynt: De bolag som kan investera vinsten i sin egen verksamhet istället för att dela ut den kan möjligtvis skapa en högre av kastning på pengarna än vad jag kan när jag återinvesterar dem. Men för min del skapar utdelningarna en extra säkerhet i form av en "krockkudde", dels om det blir "lite blåsigt" på börsen men det är också ett kvitto på att bolaget återkommande tjänar pengar och att det inte föreligger något fuffens. Det ger mig också möjligheten att få loss pengar från börsen utan att behöva sälja några aktier.

Pengarna jag återinvesterar nu kommer ge mig ännu större utdelningar kommande år, vilket ger mig ännu mer pengar att återinvestera osv osv. En positiv utveckling som kommer accelerera allt snabbare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar