onsdag 28 februari 2018

Planerat inköp mars 2018 (Skanska)

Så var det äntligen dags igen. Snart ny månad och därmed nya inköp.

Turbulensen i portföljen sedan avyttringen i H&M börjar lägga sig och nu återstår endast 9 000 kr av likviderna från försäljningen. Portföljen tillförs också 5 000 kr för aktieköp denna månad.

Investor ser attraktivt ut, men utgör redan 9,9 % av portföljen. I spåren av H&M-fadäsen bör jag verkligen ha lärt mig läxan att inte låta något bolag utgöra för stor del av portföljen, alltså inget månadsköp i Investor.

Realty Income har jag ökat kraftigt i under inledningen av året och känner att jag har en bra portföljvikt även där, således inga fler köp i fastigheter.

Skanska är en stark kandidat. Jag har redan köpt aktier i bolaget ganska frekvent under senaste tiden, men det har också Mr Lundberg gjort. Totalt har Fredrik Lundberg köpt 2,5 miljoner aktier i Skanska, via Lundbergföretagen, detta motsvarar ett värde om ca 400 miljoner kr. Jag kommer helt ogenerat att göra som Lundberg men istället köpa aktier för blygsamma 9 000 kr, ca 54 aktier.

Skanska utgör redan idag 6,3 % av portföljen och kommer efter detta planerade köp att utgöra 8,6 % av portföljen, näst störst i portföljen efter Investor.

Det blir alltså det vanliga månadsköpet på 5 000 kr + 4 000 kr från H&M-försäljningen som investeras denna månad. Efter detta köp kvarstår endast 5 000 kr av H&M-likviderna. Givetvis kommer alla erhållna utdelningar att återinvesteras också, vilket kommer resultera i någon Skanska-aktie extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar