onsdag 26 februari 2020

Låg aktivitet i portföljen

Det är oro på börsen pga Coronavirus som härjar i världen och som nu har kommit till Europa också. Jag brukar inte tro att spektakulära händelser får något större avtryck på börsen i efterhand (Trump, Brexit osv) men detta har i alla fall potential att påverka ekonomin på riktigt. Även om viruset i sig inte visar sig vara så farligt så kan det ändå vara så att de åtgärder som sätts in och den rädsla som sprids i samhället riskerar att få konsekvenser för ekonomin. Bara det faktum att människor reser mindre och kanske håller lite hårdare i plånboken riskerar medföra problem för många företag vilket ger "ringar på vattnet" och sprider sig i ekonomin. Stängda fabriker och störningar i internationella frakter kan få oanade konsekvenser.

Hur som helst, under 2020 sätter jag inte av några pengar till börsen, detta faktum är helt oförändrat. Anledningen är att familjen sparar till kontantinsats. Just nu har det varit en liten sättning på börsen, den är ner nästan 7 % på 3 dagar. Om man bara zoomar ut 2 månader så är börsen oförändrad och tittar man på ett år så är den fortfarande upp med 11,5 % vilket ju ger lite perspektiv.

Just nu köper jag inget, säljer inget och omfördelar inget. I min KF får jag hela tiden små utdelningar från amerikanska bolag så jag kommer återinvestera dessa pengar nu under våren. Senare under våren kommer jag erhålla lite större utdelningar i min ISK från mina svenska innehav som så klart också ska återinvesteras, men det är ett tag kvar tills dess.

I övrigt sitter jag på händerna vad gäller mina investeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar