torsdag 27 februari 2020

Uppföljning utdelningshöjningar

I ett tidigare inlägg antecknade jag mina förväntningar på förändringar i utdelningen hos de svenska bolagen i min portfölj.

Så här blev utfallet:
  • Aspire Global: Tyvärr krävdes en helt inställd utdelning vilket jag var rädd för. Inte alls bra, bolaget tog rejält med stryk på börsen.
  • Bahnhof: Här förväntade jag mig en höjning från 0,55 kr till 0,6 kr vilket också blev utfallet! En höjning med 9 % är inte illa!
  • Duni: Oförändrad, även här gissade jag rätt.
  • Evolution Gaming: Jag förväntade mig en höjning från 2,49 kr och siktade på 3,5 kr men bolaget slog till med en utdelning på 4,41 kr, alltså  77 % vilket är helt otroligt.
  • Husqvarna: Oförändrad, som förväntat.
  • Industrivärden: Höjning från 5,75 till 6 kr, som förväntat.
  • Investor: Denna höjning var redan känd, från 13 till 14 kr, 8 %.
  • Kindred: En halvering, från 5,9 till 3 kr förväntade jag mig, men istället blev det ner till 2,13.
  • Kopparbergs: En mindre höjning, från 6,1 till 6,3 kr (3 %) förväntade jag mig, men istället slog man till och höjde till 6,5 kr, alltså en höjning med 6,5 %.
  • Latour: Höjning från 2,5 till 2,75 kr (10%) vilket också blev utfallet.
  • Lundbergföretagen: Höjning från 3,2 till 3,4 kr (6%), vilket också blev utfallet.
  • Skanska: Här hade jag ingen aning, en sänkning så väl som en höjning var väntad enligt mig, likväl som en bibehållen utdelning. Man höjde dock från 6 till 6,25 kr, en trevlig höjning på 4 %. Jag hoppas att detta är en hållbar trend som fortsätter i bolaget!

Kul ändå att slumpen föll sig att jag gissade rätt i 7 fall av 11 möjliga! Kul också att bolagen i portföljen presterar bra. De två undantagen är Aspire och Kindred som tyvärr inte hade kassaflöde nog under år 2019 för att hålla utdelningarna uppe, men sänkningarna var väntade. Jag har dock väldigt stora förväntningar på dessa båda bolag nu under verksamhetsåret 2020, jag förväntar mig både kursuppgångar och höjda utdelningar från båda dessa bolag. Aspire Global bör kunna återta tidigare utdelningsnivå direkt och Kindred bör kunna höja även om det lär dröja flera år innan man är uppe i samma nivå som tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar