lördag 10 oktober 2020

Portföljen går som tåget

 Det går uppåt med en himla fart i portföljen nu och det känns riktigt overkligt. Coronabotten i mars känns avlägsen och många aktier handlas upp som om det inte fanns några moln på himlen.

Nu senast har det kommit omvända vinstvarningar från både Inwido och Kindred samtidigt som Evo gått oerhört starkt. Man blir snabbt fartblind och glömmer tyvärr bort att aktier är förknippad med stor risk.

Portföljens utveckling i år är nu 19,7 %.

Några kommentarer om portföljens innehav:

Alphabet

Den digitala dominansen är total, jag skulle inte klara mig utan företagets produkter länge och är idag betalade kund för tjänsten Youtube och skulle gärna betala månadsavgifter för att kunna nyttja Android, Maps, mm. Dessutom tror jag att bolaget kommer bli en storspelare inom  "sjukvård, hälsa och välbefinnande" framöver, Alphabet sitter på mycket data och info...

Aspire Global

Bolaget går från klarhet till klarhet och jag hoppas väl mer eller mindre på att man under kommande 4 kvartal kan få visa bolagets kvalitéer och möjlighet till vinstskapande för oss aktieägare. Om man håller sig borta från förvärv och andra snedsteg och visar att kassaflödet är starkt samtidigt som man sakta plockar nya avtal tror jag aktien kommer värderas upp mycket starkt. Jag behåller mina aktier!

Embracer

Ett väldigt nytt innehav i portföljen. Jag lyssnade på en intervju med bolagets VD som gav ett mycket bra intryck, nu har bolaget plockat in pengar och jag hoppas att man fortsätter göra precis vad man gjort historiskt. Digital tillväxt genom förvärv, passar bra i portföljen, även om jag är lite sent på denna boll.

Evo

Aktien har spårat ur fullständigt och är en riktig vattendelare på finanstwitter. Mina aktier är dock inte till salu, jag misstänker att bolaget kommer växa kraftigt kommande 10 år, även om det dyker upp konkurrenter. Bitvis får man leva med höga värderingar, hur ska man ens lyckas värdera ett bolag som växer så snabbt? Dessutom är bolaget nr 21 mätt till börsvärde på stockholmsbörsen nu och det dröjer väl inte länge innan det plockas in i diverse index som speglar OMXS30. Om nu bankerna i USA börjar få upp ögonen för bolaget också så kan säkert kapital flöda in därifrån också och jag kommer hålla hårt i mina aktier så länge denna utveckling fortsätter (jag syftar på bolagets utveckling, inte aktien).

Facebook

Nytt innehav. Detta är ett företag som onekligen har bevisat sig om och om igen vad gäller intjäningsförmågan. Det är lätt att säga att "jag använder minsann inte Facebook" men jag själv är inloggad från tid till annan för att läsa i olika intressegrupper och använder chatten + Whatsapp för att hålla kontakt med familj och vänner. Bolaget verkar också vara mycket populärt i många regioner i världen och vinsten lär växa mycket fint över tid. Jag kommer köpa fler, värderingen är inte alls hög här och nu.

I övrigt:

Skanska såldes, för att finansiera köp av aktier i Embracer och Storytel. Jag vet inte hur länge jag ska behålla mina aktier i Inwido, Hufvudstaden samt Millicom, jag säljer dem dock inte än, jag tror alla tre har mer att ge. Proact IT säljer jag om aktien når 250 kr. AQ Group har inte presterat i portföljen, men aktieinvesteringar är inte en tävling i sprint, utan snarare ett maratonlopp, man får inte låta sig luras av aktier som Evo m.fl. Jag är långsiktig och ser kvalitet i AQ, jag behåller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar