torsdag 22 oktober 2020

Sålt General Mills & nya investeringar

 I måndags sålde jag hela innehavet i General Mills för ca 19 000 kr. Det var inget fel på bolaget i sig, en stabil utdelare i portföljen som sakta men säkert växer omsättning och vinst. Bolaget kommer säkert hitta tillbaka till portföljen i framtiden!

Men jag ser för mycket potential i andra bolag, och när jag ställde dessa mot mitt befintliga innehav i General Mills så kunde jag inte motivera mig att behålla bolaget längre.

Så här har jag återinvesterat pengarna:

  • Kindred, 8 000 kr.
  • Christian Berner, 2 500 kr.
  • Electra Gruppen, 2 500 kr.
  • Ferronordic, 3 000 kr.
  • Facebook, 2 300 kr.
  • Match Group, 2 000 kr.
Kindred utgör redan en ganska stor del av portföljen, men jag ser en fantastisk potential, särskilt när bolaget håller på att etablera sig i USA. Om Kindred kan få motsvarande värdering som sina amerikanska konkurrenter eller kanske rent av bli uppköpta framöver ser jag en enorm tillväxt i värdering och börskurs.

Christian Berner håller jag på att plocka in i portföljen, jag har för avsikt att bygga en position i bolaget.

Electra är lågt värderade, har mycket pengar i kassan som borde delas ut framöver och har en låg men samtidigt säkrad marginal. Jag har för avsikt att hålla aktierna en period och invänta en uppvärdering.

Ferronordic ska bli en riktigt långsiktig investering tänker jag mig. Jag avser hålla dessa aktier riktigt längre.

Facebook ser inte så dyra ut, växer och är lönsamma. Det är lätt att rata dem pga hur vi svenskar använder Facebook, men bolaget har en mycket större roll bland yngre i andra länder osv. Jag ser stor potential i bolaget.

Match Group borde jag ha köpt för länge sedan. De har en stor dominans och online dating är sannolikt här för att stanna! Det börjar bli allt mer socialt accepterat att träffas online (om man nu utgår från hur vi betraktar fenomenet här i Sverige) och jag tror att bolaget tillfredsställer ett stort behov hos folk. Allt i branschen bygger på att ha den största plattformen, man vill ju själv vara där alla andra är. Och har man väl etablerat ett lokalt monopol kommer man kunna höja priserna sakta men säkert osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar