torsdag 26 november 2020

Omställningen i portföljen fortgår

 Jag fortsätter att transformera portföljen mot digital tillväxt.

Sampo är nu helt avyttrat från portföljen efter att ha sålt i omgångar. Innehavet i Hufvudstaden är avyttrat helt efter en uppgång på blott 7 % under de ca 2 månader jag ägde innehavet.

Jag har minskat marginellt i mina innehav Realty Income och STORE.

Jag har ökat eller tagit en position i följande innehav:

  • Plejd.
  • Match group.
  • Facebook.
  • Embracer.
  • Ecoclime.
  • Ferronordic.
  • Storytel.
  • Kopparbergs.
  • Electra.
  • Aspire Global.
  • Kindred.
  • Christian Berner.
Vissa av innehaven ovan är lite väl "i ropet" just nu, och jag ska villigt erkänna att det från min sida rör sig en del om "FOMO", jag känner verkligen att jag går miste om pengar genom att inte äga aktier i bolagen, det känns rent av lite stressande. Det är framför allt Plejd och Embracer jag tänker på, övriga bolag är sansat värderade.
Caset i så väl Plejd so mEmbracer är "att de fortsätter göra framöver vad de gjort historiskt" och då tror jag inte att nuvarande värdering är så hög trots allt. Bra bolag fortsätter oftast vara bra. Jag har ju heller inte gått in med några förmögenheter i innehaven (än så länge).

Vad gäller Kopparbergs tyckte jag Q3 rapporten för 2020 var kanonfin, jättebra rent ut sagt, men marknaden handlade ner aktien nästan 10 % på rapportdagen, så jag passade på att öka. Kort där efter såg vi ett insiderköp vilket inte hör till vanligheterna. Bolaget tycks ligga helt rätt med sina satsningar på olika spriter (gin, rom osv).

Ecoclime är en bevakningspost, jätteliten, knappt mätbar i portföljen. Jag hoppas på att öka framöver. Om bolaget kan klara av att göra stadigvarande vinst framöver (deras affärsidé ligger ju helt rätt i tiden) lär aktien bli en magnet för fonder framöver som jagar hållbarhet osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar