lördag 10 januari 2015

Strategi och mål 2015 - del 2 - Portföljallokering

Hur ser då min strategi ut för det kommande året?

Jag börjar med att titta på hur min portfölj ser ut i dagsläget utifrån lite olika perspektiv.

Valutor

Dagens valutafördelning:
SEK 77%
USD 11%
EUR 0%
NOK 12%
DKK 0%

Min reflektion kring denna fördelning är att jag är relativt nöjd med valutan USD som även fortsättningsvis gärna får utgöra ca 10% av min portfölj. Portföljandelen i NOK låter jag gärna minska något till ca 5% och jag ökar gärna innehavet i DKK till ca 5%. För att uppnå en minskad portföljandel i NOK kommer jag inte att genomföra några försäljningar utan låter bara bli att öka i denna valuta. Vad gäller EUR ser jag gärna en ökning upp emot ca 5% av portföljen, vilket/vilka bolag jag ska köpa för att uppnå detta är i dagsläget oklart, mer om detta i ett senare inlägg.

Mitt mål för 2015 är alltså följande valutafördelning:
SEK 75%
USD 10%
EUR 5%
DKK 5%
EUR 5%

Företag

Befintlig fördelning mellan företag:
Deere & CO 11%
HM 3%
Protector 7%
Ratos B 8%
Telia 5%
Vardia 5%
Spiltan 61%

Deere & CO
Jag planerar inte att öka något i detta innehav under 2015. Eventuella köp i USD kommer att ske i andra bolag.

HM
Jag planerar att under 2015 göra regelbundna köp i HM, närmare bestämt en aktie i veckan, där köp sker varje måndag. Detta kommer resultera i att mitt innehav ökar från dagens 11 aktier till ca 63 aktier vid årets slut. Om ingen större dipp sker i aktiekursen kommer inga större köp att genomföras. Jag har för avsikt att på längre sikt låta HM komma att utgöra en större andel av min aktieportfölj.

Jag finner HM vara ett otroligt stabilt bolag (som jag tidigare ägt men sålt) som jag har för avsikt att ha som ett näst intill permanent bolag i portföljen. I och med att Avanza har lanserat sina nya prisklasser är det väldigt billigt courtage för att köpa aktier för små summor pengar. Då jag köper en aktie i HM för exempelvis 320 kronor blir courtaget 1 krona (alla köp för mindre än 400 kronor resulterar i ett courtage om 1 krona, för summor högre än så blir courtaget 0,25% av den totala köpsumman) vilket jag finner acceptabelt då den procentuella avgiften blir 0,3%.

Protector
Inga köp planeras i Protector under året. Anledningen till detta är att jag inte har förståelse för verksamheten som bedrivs samt att bolaget saknar en längre historik. Utöver detta förvaltar Protector pengar och jag misstänker att det finns en viss exponering mot exempelvis Norge och deras oljeindustri. Jag har gjort mitt köp då jag "tog rygg" på Ägamintid och Aktiefokus, men jag kommer inte att öka eller låta bolaget (detta gäller både Protector och Vardia) utan att först göra min egen analys.

Ratos B
Jag kan tänka mig att öka i Ratos under året. Risken i Ratos anser jag vara större än i andra innehav, exempelvis Telia och HM, men denna risk återspeglas också i börskursen. Min spontana tanke är att inte låta Ratos utgöra mer än 10% av min portfölj, men vid närmare eftertanke har Ratos ett antal bolag i sin ägo som jag inte kan så mycket om och som kanske inte kommer att gå så bra framöver. Exempelvis finns en exponering mot den norska oljeindustrin som kanske inte är så lönsam idag, men förhoppningsvis kan bli mer lukrativ i framtiden. Jag tror att Ratos är en seriös och bra ägare och att de kommer att ta väl hand om sina innehav och jag har förtroende för att de kommer att utveckla bolagen de äger.

Med detta sagt kan jag absolut tänka mig att investera mer pengar i bolaget, men att jag i dagsläget (då jag egentligen inte läst mig in på bolaget i detalj) bör sikta på att inte låta Ratos utgöra mer än 5% av min aktieportfölj. Jag måste helt enkelt sätta mig in bättre i företaget innan jag kan låta det utgöra mer än 5% av min portfölj.

Telia
Jag kan tänka mig att öka i Telia under året. Jag kan i dagsläget inte vad som skulle hota Telias kassaflöde med all den infrastruktur bolaget förfogar över. En djupare analys krävs så klart, men jag kan tänka mig att redan nu köpa fler aktier i bolaget.

Vardia
Inga köp i Vardia planeras under året. Se vidare min reflektion kring Protector ovan.

Spiltan
De 4000 kronor som jag planerar att avsätta varje månad för framtida aktieköp kan komma att placeras helt eller delvis i Spiltan aktiefond. I övrigt planeras inga vidare köp att genomföras i Spiltan aktiefond. Detta bör på sikt leda till att Spiltans portföljandel bör gå mot ca 50% med dagens börsnivå. På lång sikt 5+ år tror jag att jag helt kommer ha sålt av Spiltan till fördel för aktier.

Övriga bolag
Jag har för avsikt att ta in nya bolag i min portfölj under året. För att skapa ett underlag och en översikt för mig själv kommer jag troligtvis att skapa någon form av bevakningslista. Huruvida denna bevakningslista kommer att ha målkurser osv vet jag ännu inte, troligtvis kommer listan med mina nuvarande förutsättningar att ha en något förenklad karaktär. Ett krav som jag kommer att ha under 2015 (och troligtvis även fortsättningsvis, möjligtvis med något enstaka undantag) är att bara köpa bolag som delar ut pengar.

Maximal portföljandel
För att förebygga att ett och samma företag ska få en för stor andel i min portfölj och därmed kunna ha för stor negativ inverkan kommer jag att sätta en gräns på 15%. Detta kommer att leda till att jag tvingas att sprida mina investeringar även om jag känner mig "lockad" att köpa fler aktier i ett bolag som redan utgör en stor portföljandel. Vissa specifika bolag (i dagsläget exempelvis Ratos), kommer att ha en mindre portföljandel än 15%.

Jag kommer att göra en halvårsavstämning vid månadsskiftet juni/juli där jag följer upp detta inlägg och ser huruvida min mål är tillämpbara i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar