onsdag 7 januari 2015

Utvärdering aktieinnehav 2015-01-10

Jag ska i detta inlägg lite kortfattat gå igenom mina olika aktieinnehav. Jag saknar själv kunskapen att kunna genomföra en objektiv och grundläggande analys av de olika bolagen och jag har därför förlitat mig till analyser genomförda av andra bloggare.

Deere & CO
Deere & CO är ett bolag som analyserats av både Spartacus Invest och av Lundaluppen och jag valde att ta rygg på just LL när han köpte detta bolag. Då LL nu har slutat blogga vet jag inte om han sålt eller fortfarande äger bolaget, men min avsikt är att vara en långsiktig ägare så jag kommer så som det ser ut nu att behålla aktierna i bolaget.

Hennes & Mauritz B
HM bör vara ett av de bolag som är mest bevakat av de olika bloggar som finns att läsa. Jag har själv inte analyserat bolaget men jag gillar den låga skuldsättningen, tillväxten i antal butiker, satsningarna på online samt utdelningarna.

Northland Resources
Detta är det enda bolaget i portföljen som jag köpt aktier i av eget initiativ och än så länge det överlägset sämsta (då det har gått i konkurs). Läxan jag lärt mig är att bara köpa aktier i bolag som redan tjänar pengar och att jag inte ska lyssna på människor eller media som tjatar om fantastiska case. Man kan med anledning av föregående mening ifrågasätta mitt innehav i Vardia, men jag väljer här att lita både på aktiefokus och på ägamintid då dessa båda bloggar har en historik av kvalitativa analyser och investeringar.

Protector Forsikring
Ett bolag som fått stor bevakning och uppmärksamhet bland olika bloggare. Bland annat bloggarna Ägamintid och Aktiefokus. Jag har följt dessa båda bloggar under lång tid och jag bestämde mig för att ta rygg på båda dessa. Detta gäller även mitt innehav i Vardia.

Ratos B
Ratos har haft en något sämre utveckling på börsen den senaste tiden. Jag har dock stort förtroende för familjen Söderberg (Familjen Söderberg med bolag) som utgör 46.3% av rösterna i bolaget. Tillsammans med Torsten Söderbergs stiftelse och Ragnar Söderbergs stiftelse äger man 73,5% av rösterna. Jag ser detta som långsiktiga och starka ägare i bolaget och jag litar på att de kommer verka för bolagets bästa på lång sikt. Susanna Campell (VD sedan 2012) imponerade på mig då hon vågade sänka utdelningen under 2012. De sänkta utdelningarna ser jag som ett tecken på långsiktig styrka och det är något jag värderar högt. Det är alltså inte så att det är en åsikt som jag generellt applicerar på bolag som sänker sina utdelningar, utan är en åsikt som är specifik för detta bolag. Jag är en långsiktig ägare hellre än att vara en ägare som maximerar vinsten idag och på så sätt försummar möjligheten för företaget att arbeta och växa på sikt.

Jag lockades av direktavkastning som låg på över 6% när jag köpte.

TeliaSonera
Telia är i mina ögon ett stabilt bolag, med stabila kassaflöden. Bredband och mobiltelefoni är i dag helt nödvändiga för samhället och jag kan inte se vad som i dagsläget ska kunna ändra på detta. Jag är själv kund till Telia och testar således Telias produkter dagligen samt att jag med jämna mellanrum (en gång vartannat år i snitt) är i kontakt med deras kundtjänst. Saker som jag tidigare varit mycket missnöjd med (deras hemsida och deras kundtjänst) har idag bättrats avsevärt och jag har inte längre anledning att klaga. Detta stärker min tro på att Telia kommer att behålla sitt kassaflöde och även i fortsättningen kunna leverera utdelningar till aktieägarna.

Vardia Insurance Group
Se min förklaring till innehavet i Protector ovan.

Spiltan Räntefond
Delar av Spiltan räntefond ligger i mitt ISK-konto och delar av innehavet ligger i ett vanligt aktie- & fondkonto. De pengar som jag varje månad kommer avsättas till aktieköp kommer att föras över till mitt aktie- & fondkonto där Spiltan köps för pengarna, motsvarande summa i spiltan kommer att säljas av från mitt ISK-konto. På så sätt frigörs kontanter på mitt ISK utan att jag behöver göra några insättningar som beskattas. Jag kommer att fortsätta med detta upplägg tills hela innehavet i Spiltan på ISK-kontot är sålt. Jag äger i dag Spiltan som ett alternativ till att ha pengarna på ett vanligt bankkonto med ränta, jag kommer under året att utvärdera om Spiltan räntefond verkligen är att föredra då kursutvecklingen stagnerat under de senaste 6 månaderna. Kanske är det bättre att istället köpa en preferensaktie (Ratos t.ex) för pengarna, eller rent av stamaktier i exempelvis Ratos (ett bolag som jag tycker är köpvärt på dagens nivåer). Spiltan räntefond är alltså att betrakta som en tillfällig nödlösning och det är inte ett innehav som jag ser som långsiktigt eller som permanent utan bara som ett bättre alternativ än att ha kontanter som inte förräntar sig.

Det var en kortfattat genomgång av mina just nu befintliga innehav.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar