torsdag 1 januari 2015

Varför blogg?

Varför startar jag en blogg?

Jag har ingen utbildning inom ekonomi och ingen egentlig kunskap som ger mig förutsättningar att lyckas bättre än någon annan med att investera på börsen genom att köpa aktier. Jag har dock haft ett intresse för aktier sedan ca år 2010 och jag har sedan dess hunnit med att göra både mer och mindre lyckade "affärer". Vad jag dock hittills inte har lyckats med är att skapa en långsiktig aktieportfölj av utdelande karaktär.

Med anledning av ovanstående ser jag ett behov av att kunna ställa upp tydliga mål för mig själv och att tydligt kunna redovisa min aktieportfölj. Jag kom fram till att det bästa sättet att göra detta på är att skapa en dagbok i form av en publik blogg. I längden kanske detta leder till att folk läser vad jag skriver och dessutom kommer med feedback. Min förhoppning är att ha en ödmjuk inställning till börsen och hela tiden försöka påminna mig om att inte bli för kaxig utan att välja en mer defensiv investerarprofil där jag fokuserar på att se mig själv som delägare i de bolag där jag äger aktier och där jag behåller mina aktier vad som än händer på börsen. Om jag är kritisk i mitt urval av aktier kommer bolagen förhoppningsvis att klara av de utmaningar som framtiden kan tänkas bjuda på.

Mina tidigare mindre lyckade aktieinnehav är bl.a:

  • Diamyd
  • Active biotech
  • Northland
Med anledning av ovanstående aktieinnehav behöver jag verkligen få lite struktur och disciplin över mina aktieköp. Första gången jag insåg fördelarna med ett långsiktigt ägande av bolag som delar ut pengar var när jag år 2011 började läsa bloggarna Lundaluppen, 4020, Spartacus m.fl.

I dagsläget har jag alltså ingen egen investeringsfilosofi utan min portfölj kommer nog vara tydligt influerad av andra bloggare och så kommer det nog att vara under en tid fram över.

Varför har jag då inte börjat investera mer strukturerat tidigare om jag har läst bloggar om långsiktiga investeringar? Svaret på denna fråga är att jag avslutade mina studier och fick en provanställning tidigt under 2014. Provanställningen har nu gått över i en tillsvidareanställning och jag har dessutom fått en (enligt mig själv) god löneökning inför 2015 och jag upplever att utsikterna för min anställning ser goda ut och jag ser för tillfället ingen anledning att oroa mig över min anställning. Nu har jag alltså ett kassaflöde som medger att jag varje månad kan föra över pengar avsedda för köp av aktier.

Detta får nog räcka för att vara det första blogginlägget. Som ni förstår av datumet då detta publiceras (2015-01-01) är det någon form av informellt försök till nyårslöfte att jag ska strukturera upp mina investeringar.

Jag kommer i framtida inlägg att försöka formulera mina mål och presentera den befintliga portföljen (det finns faktiskt redan nu några innehav, med tydliga influenser från andra aktiebloggar). Inläggsfrekvensen för min del kommer nog att vara relativt spontan, då det mer handlar om att för egen del formulera och presentera mitt upplägg av investeringar.

Avslutningsvis vill jag poängtera att jag är medveten om att börsen är högt värderad (en subjektiv bedömning) och jag tror personligen att börsen framöver sannolikt kommer att sjunka. Då jag lärt av Lundaluppen tror jag inte att jag kommer lyckas speciellt bra med att pricka in vare sig toppar eller bottnar utan ska försöka skapa en regelbundenhet i mina investeringar. Jag ser alltså inte mig själv som en del i den nu rådande "börsyran" utan väljer att se det som en tillfällighet att jag startar min blogg just nu då det snarare sammanfaller med min situation rent privat då jag tidigare inte haft möjligheten att börja investera seriöst (pga avsaknaden av stabilt kassaflöde).

Jag hoppas att jag ändå ska lyckas dela med mig av mina erfarenheter till eventuella läsare och att jag ska lyckas bibehålla en disciplin och en struktur framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar