måndag 4 januari 2016

Månadsrapport december 2015

Så var det dags för årets sista månadsrapport.

December månad har varit bra på så sätt att prisnivån på de aktier jag är intresserade av har blivit lägre och H&M kunde återigen inhandlas för under 300 kronor per aktie.

De händelser i min aktieportfölj sammanfattas i punktlistan nedan:
  • Jag har mottagit 48 kronor netto i utdelning från Johnson & Johnson.
  • Jag har mottagit 40 kronor netto i utdelning från Realty Income.
  • Jag har sålt 2 aktier i Ratos Pref (hela innehavet, 3729 kronor)
  • Jag har sålt hela innehavet i Spiltan räntefond ( 101 281 kronor)
  • Jag har köpt 5 aktier i H&M (totalt 1 555 kronor)
  • Jag har köpt 5 aktier i Investor (totalt 1 530 kronor)
  • Jag har köpt 1 aktie i Lundbergföretagen (totalt 454 kronor)
  • Jag har köpt 2 aktier i PepsiCo (totalt 1 688 kronor)
  • Jag har köpt 2 aktier i J&J (totalt 1 745 kronor)
  • Jag har köpt 3 aktier i Realty Income (totalt 1 257 kronor)
  • Totalt courtage: 45 kronor.
Det har alltså återigen varit en händelserik månad med många händelser i portföljen. Det är väldigt trevlig att få ta emot utdelningar från bolagen jag är delägare i och jag kan konstatera att jag sålt av de innehav som jag tidigare betraktat som "likvida medel". Avkastningen på mina "likvida medel" var medioker och istället för att försöka trolla och få dem att växa utan att ta någon risk kom jag fram till inte är en bra idé och istället har jag dem nu som riktiga likvida medel på mitt konto på Avanza bank.

Detta är helt enligt plan och jag har presenterat dessa aktiviteter här på bloggen tidigare.

Jag har också flaggat för de genomförda aktieköpen sedan tidigare och jag kan konstatera att utfallet blev påtagligt likt det faktiska utfallet, mycket trevligt att hålla sig till den lagda planen.

Under december kunde jag köpa aktier för månadens insatta kapital (4000 kronor) + resten från föregående månad (559 kronor) + månadens utdelningar (48 + 40 kronor) + försäljningen från Ratos pref (3 729 kronor) vilket summeras till 8376 kronor.

Totalt köpte jag aktier för 8 238 och 138 kronor överförs till nästa månad att investera.

Utvecklingen redovisas genom graferna nedan:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar