lördag 30 januari 2016

Månadsrapport januari 2016

Följande portföljhändelser har hänt nu i januari:
  • Jag har mottagit 20 kronor netto i utdelning från PepsiCo.
  • Jag har mottagit 44 kronor netto i utdelning från Realty Income.
  • Jag har köpt 4 aktier i H&M (totalt 1 152 kr)
  • Jag har köpt 16 aktier i ABB (totalt 2 322 kr)
  • Jag har köpt 2 aktier i P&G (totalt 1 352 kr)
  • Jag har köpt 3 aktier i Realty Income (totalt 1346 kr)
  • Jag har köpt 15 aktier i Industrivärden C (totalt 1 949 kr)
  • Totalt courtage: 32 kronor.
Totalt planerade jag att köpa aktier för 8 202 kronor och har köpt för 8 121 kronor, en mycket liten differens och 81 kronor förs vidare för inköp till nästa månad.

De aktuella köpen har lett till en total ökning av de årliga utdelningarna med 432 kronor, dessutom har Investor meddelat att utdelningen ska höjas till 10 kronor vilket bidrar till en ytterligare höjning av min årliga utdelning med 43 kronor.

I övrigt presenteras månadens utveckling i portföljen med följande grafer:


Ovan presenteras en ny typ av graf, som redovisar summan av alla utdelningar som jag erhållit i min portfölj.


Vad gäller portföljandelen är det fortfarande lite spretigt där några bolag (H&M, Deere & Realty) tar lite för stor andel relativt övriga bolag. Detta innebär så klart en ökad risk i portföljen och jag avser sänka dessa bolags andel på sikt. Jag kommer inte att köpa Deere i närtid och jag har nu pausat mina inköp i Realty då detta innehav nu faktiskt genererar en påtaglig summa i utdelning varje månad, som kommer börja göra lite skillnad (allting är ju relativt). Det kommer sannolikt att köpas fler H&M varje månad nu när de står så lågt, men jag får begränsa mig så att portföljandelen kanske minskar lite varje månad ändå.


Kommande 12 månaders utdelningar stiger vilket är trevligt, så även det totala portföljvärdet. Mina månadsköp är tillräckligt stora för att börsnedgången inte ska märkas påtagligt i portföljen (jag har också stor hjälp av att dollarn hela tiden blir dyrare).


Här finns inte så mycket att konstatera mer än att ABB, Industrivärden och P&G gjort entré i portföljen. Realty Income har gjort en påtaglig resa i portföljen, men detta beror mest på att jag köpt mycket nya aktier, något som nu avbryts tillfälligt.


Självförsörjandegraden har svårt att öka, vilket beror på att utgifterna ökar väldigt snabbt och beräknas fortsätta öka till och med oktober 2016.


Svenska valutan som andel i portföljen ska helt klart stärkas på sikt, detta då jag betalar skatt och har alla utgifter i svenska kronor. Jag kommer att minska andelen i månadsinköpen som går till amerikanska bolag för att på så sätt öka upp andelen aktier i svenska kronor.

Slutsatsen av januari månad är att inget av direkt intresse har inträffat, portföljen utvecklas enligt plan och jag avser så klart fortsätta investera varje månad i aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar