lördag 16 januari 2016

Ökar investeringstakten

Efter en del funderande så här på helgen har jag nu kommit fram till att det är dags att öka takten på mina investeringar något.

Jag började köpa aktier i min portfölj när OMXS30 låg kring 1460. Därefter köpte jag hela vägen upp till toppen på ca 1700 varpå börsen vände neråt och nu har nått 1300, en nedgång på ca 23 % från toppen.

Kraschen år 2000 innebar att OMXS30 föll med 69 % under totalt 2 år och 7 månader.
Kraschen år 2008 innebar att OMXS30 föll med 52 % under totalt 1 år och 4 månader.
Kraschen år 2016 har än så länge inneburit att börsen fallit med 23 % under 9 månader.

Nu är ju de senaste två börsfallen lite dåligt underlag för att se hur långa och djupa fallen blir, men ger ändå en liten bild av vad man i värsta fall kan vänta sig. Om man vill vara konservativ utgår man från att fallet från år 2000 upprepas varpå OMXS30 ska ner till 530, ett fall på ytterligare 59 % från dagens nivåer och bottna i november 2017.

Svårt att dra några slutsatser men om allt vill sig illa är det inte alls omöjligt. Om vi får kraftigt höjda skatter och en bostadskrasch i Sverige samtidigt som konflikterna i omvärlden eskalerar och interna bråk i länder inom EU växer sig större är det klart att börserna kan falla kraftigt, oavsett bransch eller bolag.

Statistiken och resonemanget ovan fungerar inte som beslutsunderlag, endast som perspektiv.

Jag kommer oavsett vad som händer att köpa aktier för minst 6000 kr per månad. Nu när index börjar närma sig 1300 kommer jag att köpa för ytterligare 2000 kr i månaden. Jag är helt obelånad och har en väl tilltagen buffert och dessutom ca 112 000 kronor avsatta för köp av aktier vilket gör att jag känner mig trygg inför att köpa lite extra aktier. Jag har dessutom diversifierat mig mot många olika bolag, branscher, marknader och valutor. Jag har varken förmåga eller psyke att klara av att "pricka in botten" utan det enda som fungerar för mig är nog att köpa regelbundet, både genom bottnar och toppar.

De nya 2000 kronorna kommer att investeras i industrivärden. Senaste stängningskurs är 129 kronor vilket resulterar i att jag har råd med 15 aktier för totalt 1 935 kronor.

Förutsatt att inte all utdelning krävs till en nyemission i SSAB kommer min investering att leda till en förväntad årlig utdelning på 93,75 kronor.

Industrivärden blir en nykomling i portföljen. Aktien har gått ner med lite över 20 % sedan toppen i april/maj 2015. Substansrabatten är väl ungefär 30/160=19 %. Bland innehaven gillar jag handelsbanken, SCA, Volvo och Skanska. Jag är direkt negativ till Ericsson och SSAB och relativt neutral till Sandvik och ICA som säkert går bra på sikt. Handelsbanken, SCA och Skanska står med på min långsiktiga inköpslista. Varför köper jag då aktier i Industrivärden och inte direkt i de innehaven som jag gillar? Dels för att jag avser att sprida mina risken genom att äga investmentbolag och dels för att Fredrik Lundberg finns med på "ett hörn". Fredrik äger 17,7 % av rösterna och 12,3 % av kapitalet genom Lundbergföretagen och 1,9 % av rösterna och 1,4 % av kapitalet privat. Det största hotet mot Industrivärden så som jag ser det är väl att SSAB går dåligt ekonomiskt med anledning av låga stålpriser vilket medför en ökad risk för nyemission för industrivärden. På sikt (+ 10 år) tror jag att industrivärden är en riktigt bra investering, då hinner också Fredrik Lundberg sätta sin prägel på bolaget ordentligt. Vad Fredriks långsiktiga plan är vet jag så klart inte, kanske röjer han upp i bolaget och fokuserar om portföljen eller så kanske han säljer ut innehaven han inte vill ha och införlivar resten av innehaven i sitt eget bolag Lundbergföretagen. Hur som helst är jag övertygad om att Fredrik har en bra plan och att så länge jag kan uppvisa samma tålamod som honom själv blir denna investering troligtvis jättebra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar