söndag 26 februari 2017

Aktieanalys Clas Ohlson

Jag har i ärlighetens namn ägt Clas Ohlson tidigare. Jag köpte aktier i bolaget i december 2012 och sålde aktierna i februari år 2014.

Jag förde ingen dagbok vid detta tillfälle men jag minns ändå orsaken till att jag sålde. Jag avvecklade hela min dåvarande portfölj då jag var nyutbildad, hade flyttat till en ny stad och inte kände att jag inte visste om jag kunde behålla mina aktieinnehav på lång sikt. Därför såldes alla aktier jag hade.

Hur som helst, jag har tidigare (trots att jag ägde aktier i bolaget) varit skeptisk till Clas Ohlsons affärsidé då de köper prylar från Kina, transporterar dem till Sverige och säljer med vinst samtidigt som jag som privatperson har möjlighet att beställa mina saker själv från Kina.

Jag har dock noterat följande:

  • Jag som relativt ung person köper ingenting alls direkt från Kina. Det är svårt att förutse kvalitén och leveranstiden. De gånger jag har köpt något har jag blivit besviken på produkten och senare köpt en motsvarande produkt i Sverige till mycket högre pris men också mycket högre kvalité.
  • Besök på Clas Ohlson görs ofta i ett nära samband med att man ska flytta, bygga om hemma eller kanske julpynta etc. Vid alla dessa tillfällen vill man ha sina produkter omgående och vill inte ha någon väntetid.
  • Clas Ohlson placerar sina butiker inne i stadskärnorna när trenden är (och har varit länge) att motsvarande butiker flyttar ut till de stora "köpladorna" utanför städerna. Clas Ohlsons butiksplacering passar väldigt bra när man bor i staden och inte har eller inte vill använda någon bil.
  • Jag själv upplever alltid Clas Ohlsons butiker som städade, ljusa och trevliga. Det innebär således ingen ångest att besöka Clas Ohlson!
  • Bra underlag med recensioner för produkter på hemsidan. Ofta finns det många olika kundrecensioner för den produkt jag är intresserad av och jag upplever att funktionen är transparent och att Clas Ohlson låter så väl positiva som negativa recensioner finnas kvar.
  • Bolaget känns väl positionerat för en trend där allt mer handlas på nätet. Hemsidan är bra (jag personligen gillar den mycket) och bolaget är ju sprunget ur ett postorderföretag så det ligger lite i bolagets "DNA".
  • Bolaget är utsatt för stor valutapåverkan. En svagare svensk krona leder till högre importpriser och lägre marginaler för bolaget.
Själva bolaget då! (Jag har haft lite ont om tid och har därför inte sammanställt siffror i grafer osv)

Vad är Clas Ohlson?
Ett detaljhandelsföretag, verksamt i sex länder med produkter inom produktområdena bygg, el, multimedia, hem och fritid. Bolaget grundades år 1918 i Insjön i Dalarna.

Börsvärde
8,9 miljarder kronor (mid cap)

Direktavkastning
4,24 %

Soliditet
49 %

Huvudägare (kontroll av röster)
Helena Ek Tidstrand: 16,91 %
Björn Haid: 12,61 %
Johan Tidstrand: 12,42 %
Peter Haid: 11,81 %
Claus Toni Haid: 11,53 %

Ägarhistorik
Alla 5 personerna ovan är ättlingar till grundaren Clas Ohlson, dessa personer kontrollerar också 100 % av A-aktierna som finns i bolaget.

Grundaren Clas Ohlson föddes år 1895 och fick två barn, Mary Haid (1919) och Tore Ohlson.(1920).

Tore Ohlson tog över VD-posten efter sin far Clas 1979 och fick ett barn, Gunilla Tidstrand. Gunilla i sin tur fick två barn, Johan Tidstrand och Helena Ek Tidstand som vi idag ser i ägarlistan ovan. Tillsammans kontrollerar syskonen 29,33 % av rösterna och 15 % av kapitalet.

Mary Haid (som dog så sent som 2014, 95 år gammal) kontrollerade ensam 22,3 % av kapitalet och 33,4 % av rösterna i Clas Ohlson år 2009. Mary fick tre barn, Clas Toni, Björn och Peter. Dessa tre återfinns i ägarlistan ovan och befinner sig alltså en generation över Helena och Johan. Björn, Peter och Claus kontrollerar tillsammans 35,9 % av rösterna och 22,9 % av kapitalet, alltså något mer än vad deras mor Mary gjorde år 2009.

Helena och Johan bor kvar i Sverige, precis som ett av syskonen Haid. Övriga båda syskon Haid är bosatta utomlands.

Björn Haid är verksam i bolaget som ledmot. Björns son Mathias Haid är även han verksam i företaget.

Helena tillsammans med Johan verkar ägna sin tid åt att driva företaget Parks & Resorts Scandinavia AB som driver Gröna Lund, Skara Sommarland, Kolmården och Furuviksparken. De verkar också ha ett engagemang i Leksands IF.

Den största aktieägaren utöver familjen ovan är Nordea Investment funds.

Vinst
2006: 385,8 Mkr
2007: 421,8 Mkr
2008: 365,5 Mkr
2009: 432,8 Mkr
2010: 364,4 Mkr
2012: 400,5 Mkr
2013: 331,5 Mkr
2014: 405,4 Mkr
2015: 458,9 Mkr
2016: 378,8 Mkr

Vad är det egentligen som händer med vinsten, sedan år 2009 har exempelvis vinsten minskat fram till år 2016. Omsättningstillväxten och butikstillväxten kan ingen klaga på, kurvorna pekar stadig uppåt. Under år 2016 gjordes dock investeringar för 82 miljoner mer än under föregående år.

Utdelning per aktie:
2006: 4,5 kr
2007: 5 kr
2008: 3 kr
2009: 3,75 kr
2010: 3,75 kr
2012: 4,25 kr
2013: 4,25 kr
2014: 4,75 kr
2015: 5,25 kr
2016: 5,75 kr

Utdelningspolicyn är att "Utdelningen ska utgöra minst hälften av resultatet per aktie efter skatt med beaktande av den finansiella ställningen". Bolaget kommenterar detta med att "Ägarna ska långsiktigt få ta del av bolagets resultat med en utdelning på stabil nivå" och att den för verksamhetsåret föreslagna utdelningen (2016) om 5,75 kr per aktie motsvarar 96 % av resultatet per aktie före utspädning.

Soliditet
2006: 70,6 %
2007: 68 4 %
2008: 58,1 %
2009: 57,9 %
2010: 51,5 %
2012: 60,3 %
2013: 59,1 %
2014: 58,3 %
2015: 57,3 %
2016: 54,5 %

Skulder
Bolaget har inga räntebärande långfristiga skulder, ej heller några kortfristiga räntebärande skulder. Med det egna kapitalet kan Clas Ohlson betala både sina långfristiga skulder (icke räntebärande) 11 ggr eller sina kortfristiga skulder (icke räntebärande) 1,3 ggr. De kortfristiga skulderna misstänker jag består av leverantörsskulder då bolaget köper in exempelvis batterier och lägger i sina butiker, sedan nyttjar man kassaflödet från försäljningen av batterierna för att betala av leverantörsskulderna.

Framtiden
Bolaget verkar lansera ett nytt koncept med butiker i mindre format som ett steg i att öka samspelet mellan e-handel och butik. Man har också ett uttalat mål om tillväxt både inom befintliga och nya marknader. Bolaget växer sakta men säkert och förra året öppnades 10 nya butiker, totalt har man ca 200 butiker.

Min bedömning
Jag kommer att köpa lite aktier i bolaget. Jag är lite tveksam till varför bolaget inte ökar sin vinst mer än vad man gör, kanske ligger förklaringen till fullo i en valutamotvind i kombination med kostnader för expansion. Tillväxt i omsättning och antalet butiker talar sitt eget språk och såväl vinst som utdelning bör kunna öka framöver. Jag gillar inte att bolaget delar ut nästan 100 % av vinsten, jag föredrar mer defensiva bolag men man kan väl betrakta det som att Clas Ohlson kommer att komplettera min portfölj som en högutdelare med lite högre direktavkastning än vad övriga portföljen har.

Åsikten om företaget hos andra bloggare:
Hittar tyvärr ingen uppdaterad syn på bolaget. De flesta analyser är sedan 2010 eller 2012. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar