söndag 5 februari 2017

Planerade inköp Februari 2017

Så var det äntligen dags att planera lite aktieinköp igen!

Summan som ska investeras är 10 000 kr.

Jag tänker mig följande uppdelning:

  • H&M 2 500 kr
  • Novo Nordisk 2 500 kr
  • Diageo 2 500 kr
  • Skanska 2 500 kr
Varför H&M?

Aktien handlas till historiskt hög direktavkastning. Köpet är faktiskt redan genomfört då jag knep 11 aktier före rapporten. Det kändes inte alls bra att köpa då alla var så negativa kring aktien men Lundaluppen gjorde ett köp alldeles nyss och Niklas i podden prata pengar brukar alltid säga att man ska köpa när det gör som ondast. Jag tror ju på bolaget och är övertygad om att H&M finns kvar om 20 år och att de även då säljer kläder och delar ut pengar till aktieägarna (om inte fam Persson köpt loss hela företaget då). Visserligen finns det uppstickare och utmanare både inom kategori butiker och kategori online, men H&M har lång erfarenhet av ekonomiska kriser och hur man lägger upp en framgångsrik strategi så jag är trygg i mitt köp.

Varför Novo Nordisk?

Bolaget har kommit ner ytterligare i pris sedan jag genomförde mina köp. Det har dykt upp problem för bolaget men det kommer inträffa igen i framtiden och det gäller nog för de flesta bolag.

Tanken är inte att Novo ska bli något stort innehav i portföljen men det är helt klart för litet i dagsläget och jag bör öka så att jag får ett innehav som gör skillnad för min privatekonomi.

Varför Diageo?

Helt enkelt för att innehavet inte ens uppgår till 5 000 kr än, någon form av "lägstagräns" som jag upprättat i portföljen. Därför köps fler aktier i bolaget.

Varför Skanska?

Mitt minsta svenska innehav, jag gillar företaget, utdelningen har höjts, alla är glada (det känns som att alla är lite för glada och att konjunkturen kan vända). Direktavkastningen är med hänsyn till utdelningshöjningen 3,6 % och jag tycker att det känns bra att köpa! Om konjunkturen vänder och aktien störtdyker har jag alla möjligheter i världen att öka stort i detta bolag, och om allt fortsätter uppåt som om inga problem existerar så är jag glad att jag köpt några extra aktier i bolaget! (Så klart att jag lurar mig själv med detta enkla resonemang, men det struntar jag i!).

Under månaden kommer det ramla in några utdelningar också som kommer återinvesteras så klart!

2 kommentarer:

  1. Intressanta innehav där. Jag tittat själv på byggbolag till min son. Vad säger du om Skanska i förhållande till JM och Peab? Jag tilltalas av Peabs fina utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del har JM alldeles för hög exponering mot bostäder, jag skulle nog vilja ha lite mer diversifiering än så. Jag noterar också att Swedbank Robur fonder är största ägaren i JM, jag hade nog föredragit en storägare av "kött och blod" istället.

      Vad gäller Peab så är jag inte så påläst. Vad jag vet är i princip vad jag har läst i media om dem, vilket tyvärr är att de varit involverade i mycket mutskandaler och att de gått back på att bygga Friends Arean & Mall of Scandinavia. Då föredrar jag hellre Skanska som har en bättre värdegrund (på riktigt alltså, exempelvis så stoppar Skanska all byggverksamhet på alla byggen i hela världen om det skett en dödsolycka på någon av deras entreprenader, även om det är en dödsolycka hos en underentreprenör, och har en genomgång av olyckan med alla arbetare, inklusive underentreprenörer, och hur man ska arbeta för att förebygga olyckor på sin egen arbetsplats och sedan hålls en tyst minut).

      Jag kommer också i kontakt med Skanska via mitt eget arbete och måste säga att jag är mycket imponerad av dem.

      Radera