tisdag 31 januari 2017

Månadsrapport januari 2017

Årets första månad är till ända och det är dags att summera årets första börsmånad.

Följande har hänt i januari:
  • Jag har mottagit 108 kr brutto i utdelning (från Realty Income respektive PepsiCo)
  • Jag har investerat ca 2 000 kr i Novo Nordisk.
  • Jag har investerat ca 3 000 kr i Skanska.
  • Jag har investerat ca 4 400 kr i McDonalds.
  • Jag har investerat ca 2 900 kr i Diageo.
  • Jag har investerat ca 1 700 kr i H&M.
  • Totalt investerat kapital: 14 064 kr.
  • Totalt courtage: 38 kr, 0,27 % av investerat kapital.
Jag öppnar med andra ord året riktigt starkt och köper aktier för totalt 14 000 kr, det gav en rejäl boost i portföljen då det motsvarar ca 5 % av det totala portföljvärdet.

Jag noterar också att jag har fått löneförhöjning både från Atlas Copco och från Investor denna månad. Tyvärr blev det ingen höjning av utdelningen från H&M, däremot överraskade det bolaget med att dela upp utdelningen på två tillfällen under året. Jag är positiv till fenomenet att utdelningen kommer vid flera tillfällen under året men då det är vinsten från verksamhetsåret 2016 som delas ut känns det lite onödigt att H&M håller på pengarna så länge istället för att dela ut dem till mig direkt! Dessutom misstänker jag (har inte orkat grotta ner mig i detaljerna ännu) att 2016 års fria kassaflöde inte räckte för att bekosta utdelningarna varpå H&M väljer att "låna" pengar från verksamhetsåret 2017 för att ha råd med utdelningen... Efter detta år spelar det ju egentligen ingen roll för mig som aktieägare, men just detta året blir jag i praktiken besluten på halva utdelningen... Jaja, jag får glädjas åt en större utdelning även i höst! Mentalt känns det ju som att ränta på ränta-effekten jobbar dubbelt så snabbt helt plötsligt.

Nu över till lite grafer över hur portföljen har utvecklats:











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar