torsdag 5 januari 2017

Uppföljning mål 2016

Uppföljning mål 2016

Nedan har jag försökt samla de olika mål som jag haft under året samt göra en uppföljning av hur bra jag har efterlevt mina mål.


Att bara köpa aktier i bolag som jag kan tänka mig att äga under minst 20 år framöver.
Ett mål som är svårt att följa upp, men jag känner mig mycket nöjd med portföljen och har inte för avsikt att sälja något bolag inom överskådlig framtid.

Att bara köpa aktier i bolag som delar ut pengar.
Yes, jag har bara köpt aktier i bolag som delar ut pengar.

Att bara köpa aktier i bolag som redovisar regelbunden vinst.
Yes, alla bolag redovisar regelbunden vinst.

Att köpa aktier direkt i börsnoterade bolag (alltså inte köpa fonder)
Yes, jag har bara köpt aktier, inga fonder eller andra konstigheter.

Att avsätta 10 000 kronor till köp av aktier varje månad.
Yes, minst 10 000 kr har tillförts avanza varje månad.

Att köpa aktier för minst 6000 kronor varje månad, oavsett vad som händer på börsen.
Yes, jag har i snitt tillfört portföljen 9 000 kr varje månad.

Att sträva efter att inget enskilt bolag ska utgöra mer än 10 % av portföljen.
Mja, jag har väl strävat efter detta i den bemärkelse att jag har begränsat mig och "bara" köpt aktier i H&M så att detta bolag nu utgör 12 % av portföljen. Under året har de största bolagen i portföljen utgjort en allt mindre andel av portföljen allt eftersom året gott, vilket gör att jag är på väg att uppnå detta mål.

Att återinvestera 100 % av alla erhållna utdelningar.
Yes, utan undantag.

Valutafördelning
Jag har precis som jag eftersträvat behållit den Svenska kronan som den dominerande valutan i portföljen. Min exponering mot SEK är 62 %. Både NOK och DK har letat sig in som nya valutor i portföljen och EUR har minskat från 13 % till 5 % medan USD har minskat från 36 % till 29 %.

Jag tycker att valutafördelningen idag är mycket bra.

Självförsörjandegrad
Jag spekulerade i att jag skulle avsluta året med en självförsörjandegrad på 1,5 % vilket jag överträffade med råge nu när jag avslutade året på 1,84 %. Anledningen till detta är en kostnadskontroll under slutet av året då jag börjat sätta upp en budget som jag följer mycket hårt. Detta har gett resultat och mina kostnader för de senaste 12 månaderna har nu börjat sjunka.


Sammanfattning


Jag tycker att jag har uppfyllt mina mål riktigt bra. Jag tycker också att målen har tillfört mig mycket då jag under året gått tillbaka och läst igenom vilka mål det var jag satte upp. Vissa av målen känns visserligen som att de är helt självklara men det är ändå bra att skriva ner sina tankar för året för att inte glömma bort syftet med portföljen osv.

Nu återstår bara att sätta upp nya mål för år 2017!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar