fredag 6 januari 2017

Mål 2017

  • Att bara köpa aktier i bolag där jag känner mig som en långsiktig ägare.
  • Att bara köpa aktier i bolag som delar ut pengar.
  • Att bara köpa aktier i bolag som redovisar regelbunden vinst.
  • Att köpa aktier direkt i börsnoterade bolag (alltså inte köpa fonder)
  • Att avsätta 10 000 kronor till köp av aktier varje månad.
  • Att köpa aktier för minst 12000 kronor varje månad, oavsett vad som händer på börsen.
  • Att sträva efter att inget enskilt bolag ska utgöra mer än 10 % av portföljen.
  • Att återinvestera 100 % av alla erhållna utdelningar.
  • Jag kommer inte att sätta något mål för hur stora utdelningar jag som minst ska erhålla under 2016, i och med att mitt långsiktiga mål är att köpa aktier i bolag med hållbar och långsiktig utdelning och inte att köpa för en kortsiktigt hög utdelning.
Aktieköp
Jag anger ovan att jag ska sätta över 10 000 kr till Avanza varje månad men köpa aktier för minst 12 000 kr varje månad. Detta kommer sig av att jag har en kassa på 109 000 kr som jag tidigare velat spara som en buffert inför eventuella börsfall. I takt med att min ekonomi i övrigt stabiliserats (jag är fortfarande ung och bygger upp min soliditet) har behovet av min kassa minskat. Dessutom utgör kassan en allt mindre andel av portföljen i takt med att denna växer och därmed minskat också kassan i betydelse. Jag kommer att köpa aktier för kassan för 4 000 kr åt gången, varannan månad (vilket medför att jag i snitt köper aktier för 12 000 kr i månaden). Detta medför att jag kommer att bränna av hela kassan på 4,5 år. Nästa år finner jag det sannolikt att jag ökar avbränningstakten om något börsfall ännu inte inträffat.

Valutafördelning
Jag kommer inte att sätta upp någon specifik valutafördelning där en enskild valuta får en begränsning i absoluta tal. Jag ska dock se till att ha fokus på att den svenska valutan dominerar i portföljen, detta av den enkla anledning att jag betalar skatt i svenska kronor och därmed är beroende av utdelningen som slutligen erhålls i svenska kronor. Jag känner mig mycket nöjd med valutafördelningen idag och ser ingen anledning till att genomföra några radikala förändringar.

Självförsörjandegrad
Förra året satte jag inte upp några tuffa mål kring självförsörjandegraden då jag visste att jag hade ett år framför mig med stigande kostnader. Jag överträffade dock målet för 2016 med råge genom en liten slutspurt och är idag till 1,84 % självförsörjande. I år avser jag vara lite tuffare och sätter därför upp som mål att jag i slutet av 2017 ska vara självförsörjande till 3,84 % vilket motsvarar att utdelningarna täcker 14 dagars kostnader, en ökning med lite mer än 100 % jämfört med i år. Jag kommer dock se ökade utdelningar och sänkta kostnader vilket tillsammans ger dubbel effekt på självförsörjandegraden.

Portföljuppbyggnad
Jag har inga direkta mål kring portföljen, men kommer ta in några nya bolag under 2017. Kanske inte lika många som under 2016 då jag tog in hela 13 nya bolag under året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar