onsdag 28 mars 2018

Jag hade vansinnigt fel om H&M

Jag höll kvar länge i mina H&M-aktier, och inte nog med det, jag fortsatte dessutom att öka mitt innehav in i det sista. Aj så fel det kan bli.

Jag gjorde min analys och försökte ha ett stort informationsintag löpande kring bolaget. Jag läste analyser och kommentarer från människor som var såväl positiva som negativa, allt för att få olika perspektiv och synpunkter på aktien.

Till slut insåg jag att bolagets ledning kanske själva inte insett vad själva problemet verkar vara, och än mindre ens verkade ha ett förslag till lösning. Alla gjorda investeringar som nu skulle avslutas så att man under 2018 skulle kunna "skörda frukterna" verkar ha varit förgäves och aktieägarna kan se fram emot nya år av tunga investeringar och åtgärder.

Från toppen hängde jag med 61,1 % ner innan jag till slut valde att sälja av mina aktier. Sedan min försäljning har aktien fortsatt ytterligare 18 % , nu totalt 65,33 % ner sedan toppen.

Ok, jag konstaterar och erkänner att krisinsikten hos mig själv var obefintlig.

Frågan är, hur ser riskerna egentligen ut för mina kvarvarande bolag i portföljen? Kan det vara så att online/digitalisering/nya "unga" konkurrenter kommer att pressa andra bolag där jag äger aktier?

Direkt är det två bolag som jag kommer att tänka på som kan befinna sig i riskzonen!

Clas Ohlson
Utländska nätbutiker lär inte minska i antal. Nu har visserligen hotet från "gratis frakt från Kina" dämpats sedan posten inför administrativa avgifter för sådana försändelser. Här har ju Clas Ohlson ett visst indirekt och generellt stöd från svenska staten då Clas Ohlson betalar moms + arbetsgivaravgifter i Sverige. Kanske kan man vänta sig att svenska staten kommer försöka motarbeta konkurrens av detta skäl. Detta är dock inte en särskilt god motivering till att behålla en investering... Alla typer av argument som innebär att man ska "hoppas" på något är inte min typ av investering.

Att Amazon gör intåg i Sverige är någonting som alla verkar rörande överens om, frågan är hur det kommer att påverka Clas Ohlson. Efter att så sent som i förra veckan ha försökt få en leverans hemskickad via Bring är jag än mer positiv till Clas Ohlsons köp i MatHem. MatHem är det enda företag vad jag vet som uppvisat ett smidigt sätt med hemleveranser. Jag höll på att bli tokig när Bring skulle leverera sitt paket, vi fick vara hemma "mellan 8 - 17" och de dök inte upp över huvud taget och hörde inte av sig, därefter var paketet "försvunnet" i en vecka och sedan fick jag komma och hämta det själv i deras terminal, då var dessutom paketet skadat... Hur Amazon levererar sina paket och vilken leveranstid de har vet jag inte, men Clas Ohlson verkar i alla fall ha en plan för hur de ska tackla den digitala närvaron genom snabb och precis leverans via MatHem, galet bra!!

Amazon kommer dock få enormt mycket publicitet och har väl sannolikt ett alldeles gigantiskt utbud (jag har själv inte handlat via Amazon, så jag vet inte), och detta kan så klart bli problematiskt för Clas Ohlson.

Fenix Outdoor
Fenix Outdoor innebär ju någon form av liknande exponering som H&M, men i skillnaden att Fenix har starka premiumvarumärken och en kundgrupp som inte är rädda att spendera pengar. Man har också butikskedjor så som Naturkompaniet med (gissningsvis) mycket höga hyror.

Visst, deras tröjor och byxor osv skulle ju funka bra att beställa via nätet. Och om de själva inte erbjuder gratis frakt är väl risken att kunderna köper motsvarande produkter från Lundhags eller liknande som ser helt identiska ut och som också håller god kvalitet, så där finns så klart en risk för Fenix. Men när det kommer till kängor, tält och den typen av utrustning/kläder åker kunderna mycket hellre till en butik och träffar personal för att ställa frågor och för att kunna testa produkterna ordentligt. Och ska man köpa en komplett mundering tror jag också att man åker till butik, just för att det är så otroligt mycket olika produkter man köper (underställ, strumpor, vandringsbyxor, skaljacka, kängor, mössa, glasögon, kniv och gud vet vad...).

De kunder som inte kommer att gå till butik för att beställa ovanstående och som inte är beredd att betala för ett premiumvarumärke gör sannolikt inte det i dag heller. Antingen köper man sin utrustning på XXL eller via nätet.

Vad göra?
Hm, svår fråga. Än så länge ingenting. Clas Ohlson är väl det innehav som jag känner "hänger löst" i detta fall. Fenix står mer stadigt inför kommande utmaningar i och med digitalisering osv. Jag funderar vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar