söndag 20 maj 2018

Analys Strong Point

Efter att jag i veckan både har lyssnat på Investerarens Podcast och Kvalitetsaktiepodden som båda pratade om det norska bolaget StrongPoint blev jag mycket intresserad och har därför gjort en liten djupdykning i bolaget.

StrongPoint som idag finns noterat på Oslobörsen är resultatet av en sammanslagning av 7 bolaget. 2015 slogs nämligen de sju bolagen inom PSI group samman till ett enda bolag, de ursprungliga bolagen är PSI Systems AS, PSI ANtonson AB, New Vision Baltija UAB, SQS Security Qube System AB, Antonson Etikett AB, CashGuard AB och Vensafe AS.

Bolag som StrongPoint är inte vad jag normalt tittar på, jag brukar ju fokusera på mer mogna bolag, som redovisat vinster i 10+ år, uppvisat en förmåga att dela ut pengar över en konjunkturcykel etc. När man öppnar börsdata och gör den första titten på StrongPoint möts man av följande redovisning över bolagets vinster...

Ouch, vad var det egentligen som hände år 2010? Bäst att kolla bolagets omsättning på Börsdata för se om något oroväckande hände med den år 2010 innan jag öppnar årsredovisningen från 2010 för att se vad som orsakat denna förhållandevis stora förlust!

Hm, omsättningen år 2010 var det inget fel på, men vad hände under perioden 2011 - 2014?

Väl inne på bolagets hemsida hittar jag inga årsredovisningar äldre än 2012, och i den sträcker sig historiken inte längre bakåt än 2010 eller 2011. Hur jag än söker och letar kan jag inte få tag på årsredovisningarna äldre än 2012, vare sig jag söker på "PSI group" eller "StrongPoint". Detta är ett faktum som avskräcker mig, och som tillsammans med förluster och svajiga vinster tyvärr medför att jag inte alls blir intresserad av att investera i företaget.

Efter lite mer googlande hittar jag information från 21 februari 2011 via "globenewswire" där det framgår att StrongPoint gjorde en avskrivning på 186 miljoner NOK år 2010.

Jag har också hittat ett blogginlägg från en blogg som heter "Fläderblom" som tyvärr inte verkar vara aktiv längre, men där författaren (som studerar redovisning) har tagit sig an bolaget och konstaterar att bolaget "stundtals haft nedskrivningar av goodwill" och skriver vid upprepade tillfällen i sin analys "justerat med nedskr. av goodwill". Jag är inte ett stort fan av justeringar av siffror och här börjar varningsklockorna ringa. Jag noterar både i Fläderbloms analys (jag hänvisar till denna dels för att det är den enda tillgängliga analys jag har hittat men också för att personen ifråga studerar redovisning) och i bolagets egna årsredovisning att mycket fokus ligger på EBIT och EBITDA, något som också avskräcker mig från bolaget.

Vad jag minns från Kvalitetsaktiepodden nämndes att bolaget skulle vara "billigt" i form av P/E 11 (taget från minnet). Men när jag gör en snabb beräkning, förra årets vinst var 0,23 NOK/aktie vilket med nuvarande aktiepris (10 NOK) ger P/E 43. Nu verkar årets vinst bli större än för 2017 men även om vi räknar med en dubblerad vinst landar P/E på 22, något jag inte är beredd att betala för ett bolag som redovisade en förlust så sent som 2014 (och dessförinnan 2012, 2011, 2010, 2009).

Direktavkastningen må ligga på attraktiva 5 %, men då delas också 0,5 kr ut per aktie, något som inte är hållbart då vinsten 2017 var 0,23 NOK, alltså en utdelningsandel på 217 %.

Vad jag gillar med bolaget är att deras produkter är välfungerande (jag talar då främst om deras vågar för självscanning och myntautomater som jag har mycket goda erfarenheter av) och vanligt förekommande i Svenska butiker (ICA i alla fall). Har man väl tagit ett så stabilt grepp om marknaden som bolaget verkar ha gjort är det inte sannolikt att kunderna skulle välja en annan leverantör av snarlik produkt/lösning. De stora vinsterna 2915/2016 går att härleda till att Sverige & Norge bytte sedlar och mynt vilket gav stora intäkter på en gång när många butiker tvingades uppdatera sina mynt/sedel-lösningar. Bolagets produkter i sig är kostnadsbesparande för kunderna (självscanning mm) och ökar säkerheten och tryggheten för de anställda (myntautomater och sedelautomater medför att rånare inte kommer åt kontanterna).

Jag inledde verkligen denna analys med en mycket positiv bild av så väl bolag som aktie, men måste tyvärr konstatera att det finns allt för många osäkerheter, hög värdering, bristfällig information mm för att jag ska se bolaget som en attraktiv investering. Mina pengar får jobba på annat håll och om bolaget om några år kan uppvisa en stadig och stigande omsättning/vinst så kanske jag återkommer till bolaget.

Analysen blev inte som jag tänkt mig, jag hann inte ens beskriva bolagets verksamhet eller titta närmare i balansrapport eller dylikt innan jag insåg att detta nog inte är något för mig. Jag vill dock reservera mig för att jag behöver lyssna på avsnitt 17 av kvalitetsaktiepodden en gång till för att säkerställa mig om att jag verkligen minns rätt om vad de sa om detta bolag. Jag kan mycket väl ha blandat ihop siffrorna och bolagsnamnen, pinsamt för mig i sådana fall men mycket möjligt!

Har du någon kunskap eller information om bolaget som jag missar? Dela gärna med dig med en kommentar!

Tillägg 2018-05-22:
Jag lyssnade nu på avsnittet från kvalitetsaktiepodden ytterligare en gång. De har antagit att vinsten för 2018 ska landa på ca 0,75 kr per aktie, alltså en ökning med 226 % vilket skulle resultera i ett P/E tal på 13. Jag kvarstår vid min tidigare slutsats att bolagets verksamhet verkar ha framtiden för sig, men mycket kan gå fel längs vägen och väljer att låta bolaget bevisa sig först genom att redovisa mer ihålliga och återkommande vinster. Således inget köp i detta bolag för min del. Det ska dock bli kul att följa upp detta i efterhand, grabbarna i kvalitetsaktiepodden är riktigt duktiga och de kan säkert ha rätt i sina antaganden om Strongpoint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar