onsdag 23 maj 2018

Köpa aktier i Bahnhof? (aktieanalys Bahnhof)

Jag har länge känt till bolaget Bahnhof, men jag tror inte att jag har nämnt dem här på bloggen tidigare. Problemet har väl alltid varit att bolaget känns "lite för dyrt", så som det ofta är med små bolag som växer stadigt under lönsamhet (typ Nibe).

Nu lyssnade jag på den intervju som Niklas Andersson höll med Bolagets VD Jon Karlung i podden "Investerarens Podcast" varpå det blev aktuellt att ta en titt på bolaget.

Inledande kort analys som sammanfattar min slutsats nedan:
Är jag beredd att betala P/E 40 för Bahnhof? Svar: Nej.

Jag är bekant med bolaget sedan tidigare då jag dels tittat på bolaget i investeringssyfte men jag är också (nöjd) kund hos bolaget. Jon är ofta ute och vevar i debatten om integritet och fenomenet "sälja data" och huruvida man ska lämna ut data om kunder till myndigheter till höger och vänster.

Jag har tagit Börsdata till hjälp för att besvara lite enkla frågor:

Växer bolagets omsättning?
Japp, Bahnhofs omsättning växer mycket stabilt.

Växer bolagets vinst?
Japp, även vinsten växer, således "tillväxt under lönsamhet".

Ok, innebär det att bolaget ökar utdelningen?
Oja, utdelningen har ökat historiskt.

Direktavkastningen då, hur ser den ut?
Den har sjunkit och är på låga 1,7 %.

Aha, men värderingen då, är den rekordhög?
Det stämmer bra, värderingen har åkt upp senaste tiden.

Till följd av att bolagets börskurs har rusat?
Mycket riktigt, börskursen har rusat.

Bolaget är tydligt i sin kommunikation och inriktning, man värnar om den personliga integriteten och är beredda att ta en fight för det. Bolagets VD har debatterat (i ganska hätsk ton)  med ministrar på Twitter och drar sig inte för att hela tiden sträcka sig så långt det bara är möjligt för att strula med svenska myndigheter som vill kunna begära ut kundernas information.

Bolaget har en stark huvudägare i form av "Karlung och Norman" som kontrollerar 50,34 % av kapitalet och 85,85 % av rösterna. Därefter kommer Öresund som kontrollerar 5 % av kapitalet och 1 % av rösterna. Därefter kommer ett gäng fonder som ägare (och Nicklas Storåkers, bland annat tidigare VD på Avanza).

Ett erbjudande som Bahnhof precis gått ut med till sina kunder är internet med hastigheten 10 000 Mbit/s för 498 kr i månaden. Helt otrolig hastighet till ett helt otroligt pris. Man leder utvecklingen framåt samtidigt som man lyckas pressa priset nedåt och samtidigt har en god lönsamhet (nettomarginal på 11,7 %).

Bolaget är värderat till lite drygt 3 miljarder kr och omsatte under 2017 1 miljard kronor och redovisade en vinst på 118 miljoner. En imponerande resa då bolaget började leverera internet 1994. Omsättningen är särskilt imponerande då den uppgick till ca 500 miljoner kr år 2014, alltså har den dubblerats på 3 år (kanske är det därför som P/E-talet nu uppgår till 38...).

I övrigt bjuder inte företagets bokslutskommuniké på speciellt mycket mer information (resultat- och balansräkning finns ju så klart att tillgå) och jag kan inte hitta någon information om geografisk spridning, kunder utomlands etc. Visst, vid första anblick kan det vara "lite charmigt" att bolag så som Bahnhof och Kopparbergs bryggeri är sparsamma med informationen och "kan ägna sig åt sin verksamhet" istället, men jag saknar ändå information och tröskeln till en investering sänks avsevärt om informationen görs tillgänglig. Att maila den typen av triviala frågor till företaget är inte min grej, jag vill att informationen ska finnas tillgänglig i årsredovisningen.

Men, för att avrunda inlägget återkopplar jag till vad jag skrev i början, P/E 38 är för dyrt, jag avstår för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar