onsdag 6 mars 2019

Aktieanalys Duni

I samband med att jag började titta närmare på Proact IT i början av året fick jag också upp ögonen för ett annat svenskt bolag, nämligen Duni.

Nu har jag fått upp ögonen för Duni och tänkte ta mig en närmare titt på bolaget. Jag känner väl till Duni sedan många år och har kommit i kontakt med dem i diverse matvarubutiker osv som konsument.

Duni grundades i Sverige 1949 och har redan från starten varit verksamma inom segmentet engångsartiklar så som muggar och servetter. Bolaget har haft diverse olika namn efter olika uppköp, sammanslagningar mm. Produktionen har utvidgats under årens lopp till att innefatta produkter så som tallrikar, bestick, plastmuggar mm. Bonniergruppen (via Tidnings AB Marieberg, moderbolag till DN, Expressen, GT m.fl.) var ägare av bolaget under en längre tid men sålde 50 % av Duni (då förlusttyngt) till EQT år 1997 som sedermera också köpte resterande aktier i bolaget 2001. Därefter vände Duni från förlust till vinst och redovisade 2006 ett rörelseresultat på dryga 370 Mkr med en omsättning på 3,8 miljarder kr. Ett av stegen till att redovisa vinst var att avveckla fabriker i Sverige för att flytta produktionen till Tyskland och Polen, länder där Duni har tillverkning än idag. År 2007 börsnoterades Duni och EQT sålde sina sista aktier 2008 till Rune Anderssons Mellby Gård (som idag kontrollerar 29,99 % av röster och kapital).

Dunis huvudkontor ligger i dag i Malmö.

År 2017 omsatte bolaget 4,4 miljarder kr och redovisade en vinst på 334 miljoner kr.
År 2018 omsatte bolaget 4,9 miljarder kr och redovisade en vinst på 249 miljoner kr.

Trots att omsättningen ökade med 11 % minskade vinsten med 25 %, en mycket allvarlig utveckling. Dunis VD Johan Sundelin förklarar vinstutvecklingen som en effekt av att massapriserna var 35 % högre under 2018 jämfört med 2017.

För att vända denna utveckling har man en åtgärdsplan som består av tre punkter, man ska implementera prishöjningar (väntas få gradvis effekt under Q1 -19), man ska optimera logistikflödet vilket ska ha positiva effekter på kostnader och miljö och man ska fortsätta med det effektiviseringsprogram som man aviserade Q3 -18 vilket omfattar så väl indirekta kostnader som personalminskningar.

Vad gäller förändring i omsättning syns det i tabellen nedan att det går bra för Duni, under samtliga kvartal under 2018 har omsättningsökningen relativt året innan legat kring 10 %, stabilt och bra, dessutom ökande. I samma tabell ser man hur vinstutvecklingen inte alls ser trevlig ut, Q1 var stillastående vinst trots ökande omsättning och därefter kan vi se en accelererande minskning av vinsten som nu i Q4 är nere på en halvering relativt 2017.


Sett till omsättning och vinst per helår de senaste 13 åren ser utvecklingen ut enligt följande:

Omsättning på primäraxeln (vänster) och vinst på sekundäraxel (höger)

Trendlinjerna (streckade i bilden ovan) visar att både omsättning och vinst trendar uppåt och att vinsten ökar snabbare än omsättningen.

För att kunna se vad som hänt på en kvartalsnivå har jag lagt upp motsvarande diagram med vinst och omsättning per kvartal de senaste 5 åren i diagrammet nedan. Man ser tydligt hur de blå staplarna uppvisar ett tydligt mönster, först en lägre omsättning i Q1, följt av två något högre kvartal och därefter ett riktigt starkt Q4, så även under 2018 som ser väldigt starkt ut.
Även vinsten uppvisar motsvarande mönster mellan åren 2014 och 2017 men kollapsar därefter de tre sista kvartalen under 2018.


I figuren nedan (från borsdata.se) ser man hur nyckeltalen för Duni har utvecklats sedan 2009. Vinstmarginalen utmärker sig kraftigt avvikande under två år, 2012 och 2018. År 2012 var orsaken lågkonjunktur, stora lager hos kunderna, omstruktureringskostnader och kostnader i samband med överkapacitet inom tillverkning av servetter. I bokslutet för 2018 pekar VD på styrka och tillväxt i bolagets verksamhet och pekar i princip uteslutande på höga massapriser som den bakomliggande faktorn till den försämrade marginalen och vinsten.


Sett till bolagets värdering handlas Duni idag till P/E 19 baserat på aktiekursen 98 och vinsten per aktie på 5,2 (för helåret 2018). Se historisk värdering av bolaget i diagram från Börsdata nedan.


Aktiekursen har kommit ned en bit den senaste tiden och är på samma nivåer nu som kring mitten på 2014. Om vinsten skulle vända upp till 7 kr på aktier (en nivå som vinsten legat kring mellan åren 2014 - 2017) så skulle P/E till nuvarande aktiekurs vara ca 14.


Själva verksamheten då, består den bara av att tillverka och sälja servetter och plastbestick?

Nej, den består av väldigt mycket mer. Duni har totalt 4 affärsområden:

  • Table Top
  • Meal Service
  • Consumer
  • New Markets
Totalt säljer man sina produkter på 40 marknader och sysselsätter 2 400 medarbetare i 23 länder. Vissa produkter säljs under eget varumärke men man säljer också under kundernas egna varumärken.

Table Top (53 % av omsättningen 2017)
Detta affärsområde innefattar försäljning av i huvudsak servetter, dukar, ljus och bordsaccessoarer till hotell, catering och fullservicerestauranger.

Meal Service (16 % av omsättningen 2017)
Inom Meal Service säljer man måltidsförpackningar och serveringsprodukter avsedda för snabbmat, catering, caféer och take-away.

Comsumer (23 % av omsättningen 2017)
Duni säljer konsumentprodukter till detalj- och fackhandel.

New Markets (7 % av omsättningen 2017)
New Markets innefattar de tre affärsområdena ovan på marknader utanför Europa.

Den huvudsakliga försäljningen sker "business to business" vilket jag ser som en styrka men också en svaghet. Styrkan ligger i att det inte spelar någon roll för Duni vilken restaurang som är populär eller inte då Duni säljer till alla restauranger och har en exponeringen mot trenden att äta mer fast food och take-away. Svagheten är att lönsamheten kan pressas när någon stor kund gör en upphandling för produkter som ska säljas under eget varumärke, antingen får Duni lägre marginaler eller så riskerar man gå miste om kunden.

Miljön då, bidrar inte alla engångsprodukter till mer plast i haven osv?
Jo, plastprodukter blir allt mer ifrågasatt, och Duni har arbetat fram ett utbud som består av återvinningsbara/förnyelsebara/komposterbara material. Exempelvis pappmuggar, träbestick och matlådor med genomskinliga lock tillverkade av sockerrör. Duni har ett komplett utbud både vad gäller produkter i plast likväl som plastfria produkter. Gissningsvis kan man ta bättre betalt för produkter i förnyelsebara material då man via dessa kan leverera ett mervärde till sina kunder.

Slutsats

Vad landar jag då i efter denna långa genomgång, tänker jag köpa aktier i Duni till P/E 19 eller tänker jag avvakta/låta bli?

Jo, jag kommer faktiskt köpa aktier i Duni. Jag tror att Duni ligger helt rätt i tiden med att man äter mer mat ute, pop-up-restauranger, småserveringar, foodtrucks, mat "on-the-go" osv, dessutom med ett utbud av förnyelsebara material.

P/E-talet må vara högt på 2018 års vinst men jag tror att man kommer få igenom sina prishöjningar och åter se vinster upp emot 7 kr per aktie och i framtiden även högre än så.

I april kommer jag köpa aktier i Duni för hela beloppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar