fredag 1 mars 2019

Månadsrapport februari 2019

Börsen har startat 2019 oerhört starkt. Sedan årsskiftet har min portfölj ökat med 9,53 % vilket är något utöver det vanliga.

Detta har dels medfört att portföljvärdet nu nått rekordhöga 495 000 kr (efter månadsköpet i Industrivärden) vilket är jättekul, 500 000 är ju den kommande "magiska gränsen". Hushållets totala tillgångar har i och med detta äntligen passerat en miljon kronor och jag kan äntligen titulera mig som miljonär. Riktigt roligt men om jag får gissa så tror jag att börsen vänder neråt senare under året!

445 kr erhölls i utdelningar under februari från Realty Income, Colgate, P&G samt Deere & Co, jämfört med 254 kr förra året. Aktieköp de aktuella bolagen i kombination med högre dollarkurs ligger bakom den högre utdelningen.

Ett nytt bolag plockades in till portföljen, nämligen Proact IT som därmed blev den första IT-konsulten i portföljen och dessutom det första bolaget i sektorn Informationsteknik. Köpet var på dryga 7 000 kr och aktien har sedan dess gått upp 11,5 % vilket är anmärkningsvärt mycket. Förhoppningsvis är detta en kortvarig effekt av att kvalitetsaktiepodden talat väl om bolaget så att aktiekursen kommer ner i pris framöver, min avsikt är att göra ytterligare några köp i bolaget under 2019.

I övrigt sammanfattas portföljens utveckling i graferna nedan, det börjar bli särskilt kul att se hur utdelningarna växer år för år för respektive kalendermånad.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar