fredag 27 april 2018

Funderingar månadsköp maj 2018

Efter gårdagens beslut om att sakta accelerera summan som jag månatligen köper aktier för finns det från och med maj månad lite större utrymme för aktieköp, framför allt i kombination med utdelningarna jag erhåller under april & maj.

Vilket eller vilka bolag ska jag köpa aktier i under maj månad nu då?

Om jag tillför portföljen 6 000 kr och återinvesterar de ca 7 000 kr jag erhåller i april/maj har jag 13 000 kr att disponera för aktieköp.

Jag funderar på att dela upp pengarna mellan två olika aktier, ett amerikanskt bolag och ett svenskt bolag.

Uppdelningen mellan Sverige & USA ligger väl i linje med min nuvarande strategi. Allt för stora risker finns kopplade till enskilda länder och även om USA har utmaningar tror jag att Sverige kan ha ännu större utmaningar framför sig. Vikande konjunktur i samband med vikande fastighetsmarknad samtidigt som kostnaderna för invandring och integration skenar tror jag kan bli en riktigt giftig kombination, framför allt med tanke på att regeringen är svag och ser ut att bli ännu svagare efter valåret 2018. Situationer likt dessa kommer kunna uppstå i samtliga länder och marknader, och det är naturligt att ha en god riskspridning. Jag skulle gärna köpa aktier i Europa också för att öka min exponering mot Euron, men även länder i Afrika, Asien och Australien kan locka, problemet är tillgång till information och courtagekostnader mm.

Vad gäller amerikanska aktier faller mitt val på P&G. Jag har aktier i bolaget sedan tidigare, men har inte köpt några aktier i bolaget sedan september 2017 och sedan dess har aktien kommit ner ganska mycket i pris. Bolaget har en verksamhet som inte är konjunkturberoende, man har starka varumärken och produkter som folk köper oavsett konjunktur.

Det Svenska bolaget blir med all sannolikhet Husqvarna. Jag har köpt mina första aktier i Husqvarna detta år och har för avsikt att köpa fler. Bolaget är visserligen inte billigt men jag tycker heller inte att det utmärker sig som speciellt dyrt, man växer under lönsamhet och har (tycker i alla fall jag) för första gången på länge kunnat landa i en tydlig strategi som man sakta men säkert kan jobba efter. Jag gillar bolaget och dess ägare och hoppas på en lång, långsam och lönsam resa som delägare i bolaget.

P&G och Husqvarna är i alla fall min plan just nu, jag ska fundera vidare men jag tror inte att jag kommer att ändra mig angående detta.

2 kommentarer:

  1. Intressanta tankar.

    Hur går dina tankar kring att SEK just nu handlas på nivåer som får oss svenskar att framstå som fattiglappar?
    Snart är USD/SEK 9 kr igen och euron har ju sedan länge passerat 10 SEK...

    Mvh
    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Valutan blir ju ett nollsummespel över tiden. Samtidigt är ju devalvering lite av en nationalsport här i Sverige, jag skulle alltså gissa att den svenska kronan på riktigt lång sikt sakta men säkert kommer att tappa i värde mot övriga valutor. Om en riktig bostadskrasch väntar oss här i Sverige kommer väl SEK definitivt att tappa, så exponering mot andra valutor är nog inte dumt.

      Jag kommer dock köpa utländska aktier till och från under överskådlig framtid, vissa köp kommer att bli till dyrare valuta och andra till billigare valuta så de tar nog ut varandra.

      Radera