Husqvarna P524. Pressbild av åkgränsklippare från Husqvarnas bildarkiv. Så man får rätt stämning inför sommaren. |
Det märks att Husqvarna inte får så mycket medial uppmärksamhet som övriga bolag i portföljen, jag har knappt sett en notis ännu, mer än att någon privatperson nämnt rapporten på Twitter.
Husqvarna har drabbats av väder, i så väl Europa som Nordamerika, denna gång visade det sig vara kyligt väder som inträffade vilket ska ha resulterat i en lägre försäljning.
- Nettoomsättningen minskade med 3,5 % jämfört med Q1 2017, från 12 746 Mkr till 12 303 Mkr. (ej valutajusterat)
- Resultatet minskade med 3,6 % jämfört med Q1 2017, från 1 425 Mkr till 1 373 Mkr.
- Rörelsemarginalen landade oförändrad på 11,2 %.
Den försenade våren leder till att man inte har sålt så mycket produkter som man normalt sett brukar göra, vem köpte ny gränsklippare i mars när det var minusgrader ute liksom?? Detta har lett till ett negativt kassaflöde under Q1 och ett större varulager än normalt. Varulagret uppgår till ca 10 miljarder kr, totalt 1,1 miljarder mer än Q1 2017. Detta i sin tur har lett till att kundfordringarna är lägre än normalt, nu ca 8 miljarder jämfört med 8,7 miljarder Q1 2017.
Soliditeten har ökat från 39 % till 40 %.
VD Kai Wärn är positiv, ser ökad organisk tillväxt (framför allt för batteridrivna produkter), integration av förra årets förvärv mm. Lönsam tillväxt verkar fortsatt vara fokus och i övrigt gäller att man får anpassa sig till väder, vind, efterfrågan och konjunktur.
Min egen slutsats: Affärerna rullar på, inte helt utan utmaningar, inget anmärkningsvärt att notera i övrigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar