fredag 6 april 2018

Uppföljning mål 2018

Jag satte i början av januari upp lite mål för året, och tänkte redan nu göra en första uppföljning av målet kring självförsörjandegraden.

Efter ett totalt misslyckande att nå detta mål år 2017 satte jag ribban riktigt högt inför 2018 med målsättningen att gå från 2,14 % till 4,4 %.

Nu har årets första kvartal gått och jag har gjort en lättare simulering för hur årets förväntade kostnader och utdelningsökningar kan se ut. Jag skulle ändå säga att denna beräkning ger ett ganska tillförlitligt resultat som känns realistiskt. Tyvärr blev resultatet en självförsörjandegrad på 3,34 %. En ganska stor skillnad mot 4,4 %.

Jag och min fru sparar dock för att kunna leva och må bra, känna trygghet etc. Sparandet i sig är inte vårat primära mål, även om ett stort sparande nu så klart gör att vi kan unna oss mer i framtiden. Vi har (precis som förra året) inlett detta år med lite ökade kostnader som vi egentligen inte hade räknat med, men som vi är väldigt glada för.

Det ska bli spännande att göra en ny uppföljning efter ytterligare ett kvartal vid min sedvanliga halvårsuppföljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar