torsdag 29 november 2018

Affärsvärlden rekommenderar köp av Orkla

Kul med en köprekommendation för ett av portföljbolagen.

Orkla har funnits i min portfölj sedan maj 2017, totalt gjordes 3 inköp under 2017 där jag sakta men säkert byggde upp min position och i oktober 2018 köpte jag mina senaste aktier. Innehavet uppgår nu till ca 19 000 kr och utgör därmed 4,3 % av min portfölj. Orkla är i och med detta mitt sjunde största innehav och en av hörnstenarna i form av defensiv stabil verksamhet.

Affärsvärlden motiverar köpet med att Orklas starka varumärken kramar ut en lönsamhet som är hög, konjunktursstabil och "vårutmanad". Man ser också en stor rabatt i aktien och rekommenderar kursen 85 kr på 12 månaders sikt.

Aktien handlas idag till 71 kr.

Även jag tycker att aktien är attraktiv på dagens nivåer med en direktavkastning på 3,66 %. Jag är dock lite vaksam då bolaget haft en historik av att köpa diverse konstiga verksamheter när kassan blir stor. Nu la man ett bud på finska Koti Pizza på 23 Euro per aktie, vilket innebär P/E 30 på en pizzakedja. Säkerligen kan man lyckas med detta, men jag skulle inte bli förvånad om man i framtiden förlöjligar beslutet att köpa verksamheten till den multipeln. Koti tjänar dock pengar och gör vinst så detta kanske blir bra i längden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar