onsdag 5 december 2018

Tveksam till Clas Ohlson och funderar på att sälja

Jag har under det gångna året varit positiv till Clas Ohlson och har vid några tillfällen köpt aktier i bolaget till P/E 10 och direktavkastning 8 %.

Problemet är bara att vinsten rasar i bolaget och nu handlas bolaget till P/E 20 trots en lägre börskurs än tidigare. Man kommer nu att stänga sina butiker i Storbritannien och i Tyskland för att istället satsa på en digital närvaro på dessa marknader istället.

Visserligen är det bra att man satsar digitalt då många av kunderna finns där men jag tror att Clas Ohlson varit inne på rätt spår med många små centrala butiker där man kan se och känna på produkterna eller rent av hämta ut det man köpt online osv. När man stänger butikerna har man ingen "unique selling point" och varför skulle kunderna vända sig direkt till just Clas Ohlsons hemsida?

Detta tror jag på sikt kommer att medföra att man plöjer ner pengar i marknadsföring mm i Tyskland och Storbritannien men att man i slutändan tvingas avsluta även dessa projekt, särskilt när Amazon drar igång på allvar.

Nedläggningen av butiker kommer dessutom att aktivera diverse "engångskostnader" vilket kan tendera dra ut på tiden.

Då kommer Clas Ohlson till slut bara att finnas i Norden och även här kommer man uppleva en stor press från många håll, ökad digitalisering där konkurrensen är mer kännbar än i butikerna. Detta samtidigt som omsättningen i butikerna kanske börjar minska och då blir butikerna bara en kostnad och en börda.

Jag tror med andra ord att man kommer att bli allt mer pressad från alla håll samtidigt. Jag tror absolut att man kommer att klara sig i den bemärkelsen att man kommer att överleva och fortsätta bedriva lönsam verksamhet även i framtiden, men i ett mycket mindre format. Jag tror alltså tyvärr att bolaget kommer att krympa, vilket så klart också innebär lägre börsvärde, lägre värdering, lägre vinst och lägre utdelning.

Ovanpå allt detta tillkommer samspelet mellan Mathem och Clas Ohlson, gissningsvis kommer deras samarbete att bjuda på några utmaningar under resans gång.

Jag tar tyvärr därför beslutet att i morgon sälja mina aktier i Clas Ohlson.

Nedan kommer lite bilder som jag lånar från den fantastiska sidan borsdata.se. Bilderna visar hur bolagets siffror ser ut just nu i samband med att beslutet om att sälja aktierna tas.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar